Nová figurace

  • označení pro všechny výtvarné projevy 50. – 60. letech
  • snaží se o vyjádření nového vztahu člověka ve své době
  • nová figurace vznikla jako reakce na svět zahlcený neosobním abstraktním uměním
  • umělec zachycuje postavu jako předmět svého díla ve zcela jiném pojetí než v klasických směrech minulosti
  • zaměřovali se na zobrazení reálných věcí = především figury
  • navrací se k námětu člověka
    • nemusí být v obrazech, asamblážích celý = stačí jen stopa, část těla, otisk
    • deformované, často až “svlečené z kůže”

FRANCIS BACON
  • *1909 – 1992, Irsko
  • maluje v cyklech (triptychy)
  • tvorba obsahuje jasné linie, výrazně deformované figury v mezních situacích, v okamžicích existenciálního děsu či v ohrožení života
  • postavy působí rozervaně, násilně osamoceně, živočišně drsně
  • vyjadřuje brutalitu doby s hrůznou intenzitou, kterou nedosáhl nikdo
  • Portrét papeže Innoncenta X. – papež křičí ze stavu úzkosti
  • Tři studie k Ukřižování 

 

  • Francis Bacon – Portrét papeže Innoncenta X.
  • Zdroj: useum.org
OLBRAM ZOUBEK
  • *1926 – †2017
  • jeden z nejvýznamnějších českých sochařů druhé poloviny 20. století
  • protáhlé štíhlé postavy mužů a žen
  • figurální plastiky většinou vytváří z cementu, cínu, olova, bronzu, některé polychromuje
  • Památník obětem komunismu na Petříně
  • Posmrtná maska Jana Palacha

 

  • Olbram Zoubek – Památník obětem komunismu
  • Zdroj: artatsite.com
KAREL NEPRAŠ
  • *1932, ČR
  • kreslíř, ilustrátor, sochař
  • měl smysl pro vystižení mezilidských vztahů v jejich proměnách
  • konstruuje sochy z vodovodních trubek,  hadiček, kohoutků, dráty, trychtýře, rozdvojky
  • v mobilních objektech se uplatňují ozubená kola s převodovými řetězy
  • sochy doplňuje textilem a povrch pak potírá laky (někdy i agresivně červenými)
  • výsledkem jsou šlachovité postavy, které iritují svou groteskní naléhavostí
  • červené plastiky = figura má anonymní podobu tvora bez vlastností,  často profil, kráčející osamělec, dvojice hlav s marnou snahou o dialog
  • Velký dialog
  • Dialog IV
  • Šviháček
  • Fontána s výlevkou

 

JIŘÍ SOPKO
  • *1942, ČR
  • označován za krále české grotesky
  • výrazná expresivní barevnost (červená, žlutá, zelená) a smysl pro výraz
  • postavy působí osaměle, vyplazují jazyk, zavřené oči a otevřená ústa
  • spojeny manipulační tyčí nebo nasvíceny neznámým zdrojem
  • pohybují se v podivné krajině s vláčky, prádlem, geometrickými tvary
  • Velké koupání
  • Počítadlo
  • Dámičky
  • Rašení

 

ADRIENA ŠIMOTOVÁ
  • *1926 – †2014
  • stěžejním námětem je figura
  • vytváří práce užívající  nejrozmanitější druhy papírů, především těch, které dovolují pracovat s jejich křehkostí a poddajností a mohou být lehce perforovány, trhány, mačkány a modelovány
  • Někdy se jedná o otisky: autorka do papíru otiskuje vlastní tělo či tělo svých přátel, papír dobarvuje jen občas (kleinovská modř, červeň)
  • dokázala proměnit mačkáním, překrýváním, perforováním, trháním „chudé“ materiály ve vznosnou výpověď metafyzických rozměrů
  • Orant
  • Schoulení
  • Velké zrcadlo
  • Slepec

 

5/5 (1)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *