FRANCIS BACON
*1909 – 1992, Irsko
maluje v cyklech (triptychy)
tvorba obsahuje jasné linie, výrazně deformované figury v mezních situacích, v okamžicích existenciálního děsu či v ohrožení života
postavy působí rozervaně, násilně osamoceně, živočišně drsně
vyjadřuje brutalitu doby s hrůznou intenzitou, kterou nedosáhl nikdo
Portrét papeže Innoncenta X. – papež křičí ze stavu úzkosti
Tři studie k Ukřižování
Francis Bacon – Portrét papeže Innoncenta X .
Zdroj: useum.org
OLBRAM ZOUBEK
*1926 – †2017
jeden z nejvýznamnějších českých sochařů druhé poloviny 20. století
protáhlé štíhlé postavy mužů a žen
figurální plastiky většinou vytváří z cementu, cínu, olova, bronzu, některé polychromuje
Památník obětem komunismu na Petříně
Posmrtná maska Jana Palacha
KAREL NEPRAŠ
*1932, ČR
kreslíř, ilustrátor, sochař
měl smysl pro vystižení mezilidských vztahů v jejich proměnách
konstruuje sochy z vodovodních trubek, hadiček, kohoutků, dráty, trychtýře, rozdvojky
v mobilních objektech se uplatňují ozubená kola s převodovými řetězy
sochy doplňuje textilem a povrch pak potírá laky (někdy i agresivně červenými)
výsledkem jsou šlachovité postavy, které iritují svou groteskní naléhavostí
červené plastiky = figura má anonymní podobu tvora bez vlastností, často profil, kráčející osamělec, dvojice hlav s marnou snahou o dialog
Velký dialog
Dialog IV
Šviháček
Fontána s výlevkou
JIŘÍ SOPKO
*1942, ČR
označován za krále české grotesky
výrazná expresivní barevnost (červená, žlutá, zelená) a smysl pro výraz
postavy působí osaměle, vyplazují jazyk, zavřené oči a otevřená ústa
spojeny manipulační tyčí nebo nasvíceny neznámým zdrojem
pohybují se v podivné krajině s vláčky, prádlem, geometrickými tvary
Velké koupání
Počítadlo
Dámičky
Rašení
ADRIENA ŠIMOTOVÁ
*1926 – †2014
stěžejním námětem je figura
vytváří práce užívající nejrozmanitější druhy papírů , především těch, které dovolují pracovat s jejich křehkostí a poddajností a mohou být lehce perforovány, trhány, mačkány a modelovány
Někdy se jedná o otisky: autorka do papíru otiskuje vlastní tělo či tělo svých přátel, papír dobarvuje jen občas (kleinovská modř, červeň)
dokázala proměnit mačkáním, překrýváním, perforováním, trháním „chudé“ materiály ve vznosnou výpověď metafyzických rozměrů
Orant
Schoulení
Velké zrcadlo
Slepec