FRANCIS BACON
- *1909 – 1992, Irsko
- maluje v cyklech (triptychy)
- tvorba obsahuje jasné linie, výrazně deformované figury v mezních situacích, v okamžicích existenciálního děsu či v ohrožení života
- postavy působí rozervaně, násilně osamoceně, živočišně drsně
- vyjadřuje brutalitu doby s hrůznou intenzitou, kterou nedosáhl nikdo
- Portrét papeže Innoncenta X. – papež křičí ze stavu úzkosti
- Tři studie k Ukřižování
|
- Francis Bacon – Portrét papeže Innoncenta X.
- Zdroj: useum.org
|
OLBRAM ZOUBEK
- *1926 – †2017
- jeden z nejvýznamnějších českých sochařů druhé poloviny 20. století
- protáhlé štíhlé postavy mužů a žen
- figurální plastiky většinou vytváří z cementu, cínu, olova, bronzu, některé polychromuje
- Památník obětem komunismu na Petříně
- Posmrtná maska Jana Palacha
|
|
KAREL NEPRAŠ
- *1932, ČR
- kreslíř, ilustrátor, sochař
- měl smysl pro vystižení mezilidských vztahů v jejich proměnách
- konstruuje sochy z vodovodních trubek, hadiček, kohoutků, dráty, trychtýře, rozdvojky
- v mobilních objektech se uplatňují ozubená kola s převodovými řetězy
- sochy doplňuje textilem a povrch pak potírá laky (někdy i agresivně červenými)
- výsledkem jsou šlachovité postavy, které iritují svou groteskní naléhavostí
- červené plastiky = figura má anonymní podobu tvora bez vlastností, často profil, kráčející osamělec, dvojice hlav s marnou snahou o dialog
- Velký dialog
- Dialog IV
- Šviháček
- Fontána s výlevkou
|
|
JIŘÍ SOPKO
- *1942, ČR
- označován za krále české grotesky
- výrazná expresivní barevnost (červená, žlutá, zelená) a smysl pro výraz
- postavy působí osaměle, vyplazují jazyk, zavřené oči a otevřená ústa
- spojeny manipulační tyčí nebo nasvíceny neznámým zdrojem
- pohybují se v podivné krajině s vláčky, prádlem, geometrickými tvary
- Velké koupání
- Počítadlo
- Dámičky
- Rašení
|
|
ADRIENA ŠIMOTOVÁ
- *1926 – †2014
- stěžejním námětem je figura
- vytváří práce užívající nejrozmanitější druhy papírů, především těch, které dovolují pracovat s jejich křehkostí a poddajností a mohou být lehce perforovány, trhány, mačkány a modelovány
- Někdy se jedná o otisky: autorka do papíru otiskuje vlastní tělo či tělo svých přátel, papír dobarvuje jen občas (kleinovská modř, červeň)
- dokázala proměnit mačkáním, překrýváním, perforováním, trháním „chudé“ materiály ve vznosnou výpověď metafyzických rozměrů
- Orant
- Schoulení
- Velké zrcadlo
- Slepec
|
|