Nálady, nenálady

  • Výtvarný úkol: zachytit pusu vyjadřující libovolnou náladu, přiložit si ji k obličeji a přizpůsobit na základě ní i celkovou mimiku obličeje
  • Výtvarná technika/postup: kombinovaná technika
  • Pomůcky:  čtvrtky formátu A6, tužky (popř. guma), anilinové barvy, úzké kulaté štětce, kelímek s vodou, černý fix, malé nůžky, špejle, tavná pistole, ubrus.
 

Motivace a hra

  • Vyjádření nálady: Ptám se tě, jak se daří – Za zpěvu písničky: „Ptám se tě, jak se daří, ptám se tě, jak se máš, podle toho, jak se cítíš, tak se na nás podíváš….“ děti postupně mimicky vyjadřují přes obruč, kterou si posílají, jak se cítí, jakou mají náladu.
  • Odhad a nápodoba emocí: Jak se asi cítí smajlík? – Obruč využijeme i pro další činnost. Položíme ji na zem (hlava) a dodáme ji nakreslené oči, ústa, obočí (prvky obličeje lze sestavit i z jiných materiálů). Na základě různého postavení těchto prvků poznáváme, jak se smajlík asi cítí – má-li radost, je-li smutný, vzteká se … Tyto emoce si zkoušíme společně předvést na vlastní kůži.
    • Pokud máte logopedické karty lze využít jich místo smajlíka.

Realizace výtvarné činnosti

Teď už víme, že náladu lze vyčíst z očí, obočí, nosu a úst. Zkusme si na čtvrtku namalovat pusu, ta pro nás bude nejjednodušší pro vyjádření různých emocí. Pusa se může šťastně usmívat, být překvapením pootevřená, při strachu hodně otevřená, nebo naopak smutná s koutky prověšenými dolů. Z pusy může dokonce trčet vypláznutý jazyk, který vyjadřuje rozpustilost.

Ústa kreslíme na čtvrtku A6, aby byla přiměřeně velká vzhledem k dětskému obličeji. Před aktivitou dětem ukážeme některé vlastní studie úst, o která se mohou opírat při prvních pokusech o zachycení tvaru úst. Pusu kolorujeme výraznými odstíny anilinových barev a po zaschnutí ji obtáhneme černým fixem. Můžeme i nějaký ten zub začernit – přeci jen, v tomto věku každému nějaký ten zoubek chybí. Hotovou pusu vystřihneme a učitelka k ní zezadu přilepí tavnou pistolí špejli přelomenou na půl.

Nálady, nenálady

Závěr

  • Před zrcadlem – S hotovými pusami se děti chodí dívat do zrcadla na svůj vzhled. Mohou si půjčit i náladu kamaráda. Ke konkrétní puse se snaží dodat shodnou mimiku obličeje.
  • Čtení z obličeje: Jakou mám náladu? – V komunitním kruhu si děti postupně na vyzvání před obličej přiloží vytvořená ústa, dodají k tomu korespondující mimiku a ostatní děti hádají, o jakou emoci se jedná.
  • Focení dětských nálad/nenálad – přizpůsobení mimiky obličeje.
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *