Věci, které dobře známe, do říkanky zamícháme

věci, které dobře známe, do říkanek zamícháme

Věci, které dobře známe, do říkanky zamícháme

Publikace je určená zejména pedagogům v mateřských školách a dětských skupinách, mateřských centrech, případně rodičům předškolních dětí. Obsahuje množství nápadů a aktivit – říkanek, rytmizací, melodizací, pohybových či relaxačních her a improvizací, v nichž hlavní roli sehrávají předměty každodenní potřeby. Vazba slov a slovních spojení na rytmus, melodii a pohyb přirozeně a hravě podporují u dětí seznamování se s novými slovy, napomáhá procvičovat již známé výrazy, rozvíjet paměť i dětský řečový projev.

 

Recenze

V čem je pro mě kniha jiná od ostatních? Především v jejím členění. Většinou jsou knihy rozdělené podle ročních období, což je pro využití v praxi velmi přehledná forma obsahu. Nicméně někdy hledáte pouze báseň, hru, či pohádku na konkrétní zvířátko, pohádkovou postavu, předmět či jev a musíte v knize listovat a hledat. Pokud hledáme něco o berušce, nejspíše budeme hledat v kapitole o jaře, pohádkové postavy se mohou ukrývat v zimě apod. Ale ne vždy tam objevíte přesně to, co hledáte.

Tato kniha je rozdělená do krátkých kapitol nazvaných podle zvířat, předmětů a jevů, které jsou jejím obsahem. Každé této kapitole jsou věnovány zpravidla 3 stránky. Líbí se mi i to, že už v obsahu knihy najdete pod těmito drobnými kapitolami názvy jednotlivých činností (nedočtete se ale, zda se jedná o říkanku, hru apod.)

Publikace obsahuje aktivity na předměty, věci, jevy, zvířata, které jsem Vám jen pro účel přehlednosti zařadila do nadřazených pojmů:

  • Bydlení a domácnost (klíče, dveře, okna, dům, židle, stůl, mýdlo, postel, pasta a kartáček, kruh, deštník, bubínek, kladivo, hrábě)
  • Jídlo (pochoutky, vánočka)
  • Dopravní prostředky (auto, kočárek, koloběžka, loďka)
  • Příroda (kytka, motýl, beruška, šnek, žížala, ryba, hříbek, strom)
  • Přírodní jevy (mrak, sluníčko, hvězdička, měsíc, voda)
  • Pohádkové bytosti (vodník, drak, mašlička)

V knize najdete krátké pohádky pojící se k tématu, říkanky propojené s pohybem, písničky (bez notového záznamu, většinou se jedná o melodizaci na známou lidovou píseň + text, jak je možné s písní dále pracovat po stránce hudební, rytmické, slovní), otázky, které může klást pedagog při diskusi o dané věci, relaxaci, různé druhy her (smyslové, pohybové na rozvoj prostorové orientace, reakce na signál, postřehu, pohybové a divadelní improvizace) i drobné výtvarné lekce.

Počet činností uvedených u jednoho tématu zvládnete s dětmi v průběhu jedné řízené činnosti. Oceňuji to, že se autorka zaměřila na témata, pro která nejsou jak v knihách, tak i na internetu moc zpracovaná, proto je tato kniha dle mého přínosem pro pedagogy mateřských škol.

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *