Ve školce si hrajeme, rádi se tam smějeme

Ve školce si hrajeme, rádi se tam smějeme – Veselé aktivity pro celý rok

Kniha zavedené a známé autorky celoročních programů pro mateřské školy obsahuje pět projektů pro práci s dětmi. Najdete v ní úryvky z literárních textů doplněné hrami, pohybovými činnostmi, jednoduchým tvořením, tematickými básničkami a známými písničkami, náměty k rozhovorům i činnostmi pro rozvoj jemné motoriky. Knihu v závěru doplňují také pracovní listy, na které se v publikaci přímo odkazuje.


Miroslava Baxová byla učitelkou mateřské školy. Řadu let se věnuje loutkovému divadlu. V Portále vydala velmi úspěšné knihy Aby nás to spolu bavilo celý rok, Hrajeme si nezlobíme, o světě pak leccos víme a Kamarád si se mnou hraje, školka vážně zábavná je.
Publikuje také v časopise Informatorium 3-8.


Recenze

Vlaštovky odletí, hruška dozraje,
s velrybou putovat daleko do kraje.

Na jaře pěstovat rozmarýn, bylinky.
Komu je darovat? Dnes slaví…maminky!

Jak slaví veverka? Spolu s ní zvířátka?
O tom nám vypráví poslední pohádka.

Úvodní verše ve zkratce vystihují, o čem kniha je. Jedná se o pět ucelených obsáhlejších i kratších projektů pro předškoláky, kdy každý z nich je dále rozdělen na dalších zpravidla 5 podkapitol. Tematicky se v první kapitole hovoří o ovoci, ve druhé o vlaštovkách, ve třetí o polárních zvířatech, ve čtvrté o bylinkách a páté o pocitech, vztazích. Každá kapitola začíná stručnou charakteristikou projektu.

Knížka je protkaná fotografiemi ze školní praxe, nechybí ale ani černobílé ilustrace doplňující text. Text je přehledně členěný. Autorka po celou dobu pracuje s literárními texty z méně známých pohádek. Úryvky se vyskytují v každé podkapitole, jsou různě dlouhé. Oceňuji i rozmanitost činností – pohybové, smyslové, didaktické hry; písně s pohybem, manipulační činnosti, pracovní listy, jednoduché tvoření.

U každé básně je uvedená citace, což se velmi hodí. Nechybí různé autorčiny POZNÁMKY s praktickými tipy, na které před/po činnosti myslet; OTÁZKY, na které se ptát dětí před i po činnosti i PRACOVNÍ LISTY vhodné k okopírování. Na konci každé kapitoly jsou v bodech uvedené další nápady na činnosti. Oceňuji, že kniha zpracovává méně otřelá celoroční témata. Vše je detailně popsáno, zdokumentováno.

Mě bohužel ale publikace nesedla. Nepřinesla mi inspiraci, kterou u jiných knih běžně načerpávám. Nejvíc mi vadila přílišná popisnost činností včetně toho, co u dětí podporuje, rozvíjí, zlepšuje, na co je potřeba dát pozor (to stejné je i ve shrnutí na konci každé kapitoly, kde mi to dává smysl).  Sice chápu autorčin záměr, ale vlivem toho se mi v knize velmi špatně hledalo, orientovalo, mnohdy mě přestávalo bavit číst dál.  Básniček je v knize spoustu, ale svým textem, rýmem mě také neoslovili.

Kniha je vhodná pro učitelky předškolních dětí z důvodu informací, které se učitelka snaží dětem v knize předat. Sice je někde občas zmínka, jak činnost předložit mladším dětem, ale celkově jsou činnosti volené pro starší.

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *