• Výtvarný záměr: rozvíjet kreativitu při kresbě a zručnost při sestrojování funkčního modelu větrníku
  • Výtvarná technika/postup: kresba fixy, konstruování, instalace
  • Pomůcky: čtverce z plastu/čtvrtky, permanentní/klasické fixy, špendlíky s hlavičkou, větší korálky, špejle, korkové špunty, řezák.

Motivace a hra
  • Motivační pohádka: Větrný příběh (Inspirace z přírody, s. 58)

Blížil se konec teplého léta a děti se pomalu chystaly do školy. Ještě se jim nechtělo loučit se s prázdninami, koupáním a sluníčkem. Jenže náhle, kde se vzal, tu se vzal, přihnal se podzimní vítr a hned se začal předvádět. Malé vlnky měnil na velké, ochlazoval vodu, vyháněl lidi z lehátek koupališť. Studenými prsty vystrkával léto. „Jen si běž pryč, teď jsem tady pánem já!“ Proběhl městem, zvířil prach na ulicích, zabouchl otevřená okna i dveře. Přinesl s sebou chlad a nepokoj. Byl všude slyšet, provázel ho pískot větrných píšťalek.

Léto odešlo. Slunce se schovalo za mraky, ochladilo se, a podzimní vítr svištěl krajinou stále rozpustileji. Až jednou se při svém řádění zaposlouchal do řeči lidí. „Jak je ten podzim ošklivý“, říkali lidé. „Protivný, protivný vítr! Přivál jen smutek.“ Vítr se na chvíli ztišil. „Já přece nejsem ošklivý, jsem jenom bouřlivý, trochu divoký a chci, aby o mně všichni věděli. Nechci ale, aby se na mě zlobili. Proč by mě neměli mít rádi? Dokážu všem, že umím být milý a že i podzim může být velmi krásný.“ Vítr se zamyslel a po chvíli se rozběhl znovu po krajině. Od té doby bylo vše jinak. Ráno nejdříve rozfoukal ranní mlhu, aby zesláblé sluníčko mohlo snáze vykouknout a potěšit svými teplými paprsky vše živé. Rozhoupal jablíčka a hrušky na stromech, až se všechny pustily větviček a padly do měkké trávy, kde je lidé mohli jen sesbírat. Prohnal se korunami kaštanů, zatřásl všemi větvemi a větvičkami, až se kaštánky uvolnily ze svých pichlavých postýlek. Potěšil tím všechny děti. Proháněl na obloze mraky a vytahoval papírové draky až k nim. Barvil s podzimem listy stromů, načechrával jejich koruny tak, aby jimi mohly dobře procházet paprsky sluníčka a těšit lidi zářivou žlutou, červenou a oranžovou. Rozfoukával listy, zdobil jimi každý kousek trávníku a cestiček. Podzim už nebyl smutný ani protivný. Lidé se zastavovali a obdivovali, co vítr s podzimem dokázal za zázraky. A vítr byl rád. Jen občas popadl někomu čepici z hlavy a poponesl ji o kousek dál. Jen tak malinko, sobě, a taky lidem pro radost, aby se měli čemu smát!

  • Diskuse: Jak vítr pomáhá lidem? Jakou hračkou bychom mu udělali radost, aby si s ní mohl hrát? (větrník)
  • Pohybová etuda: Vyjadřování větru pomocí šátků

 

Realizace výtvarné činnosti

Většina z vás pro výrobu větrníku použije bílou či barevnou čtvrtku. My využili slabé plastové folie, které jsme dostali darem. Pokud byste dávali přednost plastovému větrníku před papírovým, lze plastové čtverce získat z plastových lahví, nebo z plastových desek. Větrníky mají výhodu v tom, že odolají dešti i krupobití.

U malých dětí je potřeba, aby čtverce zhotovila učitelka. Pokud pracujeme s barevnými čtverci, dáme dětem na výběr z barevných variant. Při kresbě na papír kreslíme klasickými fixy, lze využít vodové barvy, voskovky atd. U kresby na plast musíme sáhnout po barevných permanentních fixech. Dobře vypadá kresba bílým fixem na barevný podklad. Je na dětech, zda chtějí ozdobit jednu, nebo obě strany čtverce.  Vedeme děti k tomu, aby se zaměřovaly především na rohy a okraje čtverce, které budou nejvíce na větrníku viditelné.  Při sestavování samotného větrníku je potřebná dopomoc dospělého. Učitelka ukáže dětem možné varianty, jak by mohl jejich větrník vypadat, a děti si vyberou.

Úhlopříčně nastřihneme rohy čtverce přibližně do větší poloviny od středu. Každý roh tak rozdělíme na 2 poloviny. Špendlíkem vyrazíme dírku do každé suché nebo každé liché poloviny rohu čtverce a doprostřed čtverce. Na vyčnívající zadní část špendlíku navlékneme korálek (ten lze dát i před větrník), propíchneme přes špejli a vyčnívající konec zabodneme do uříznutého korkového špuntu. Korková zátka zajistí větrník proti zranění. Mezi korkem a větrníkem musí být vůle, aby se mohl otáčet.

Závěr

  • Dechové cvičení: Foukání do větrníku
  • Instalace větrníků na školní zahradu – ozdobení školní zahrady, zkoumání větru venku. Při odchodu domů si každý svůj větrník vyhledá a odnese.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *