V březovém háji

  • Výtvarný záměr: hravě experimentovat s vlastnostmi netradičních výtvarných prostředků při ztvárňování pohledu na březové kmeny
  • Výtvarná technika/postup: kombinovaná technika
  • Pomůcky: bílé čtvrtky A3, slabší papírová lepicí páska, temperové barvy, plastová deska, grafické válečky, nástroje a materiály vhodné pro otisky (např. korkové špunty, bublinková folie, víčka od plastových lahví, pěnová razítka, kousek kari sítě apod.), staré zákaznické karty nebo kartonové obdélníčky, ubrus
 

Motivace a hra

  • Zraková hádanka: Bříza bělokorá – Doprostřed kruhu položíme větvičku s listím a kůru. Uhádnutí jména stromu.
  • Vycházka: Hledáme břízy – Jedná se o nezaměnitelné stromy s černobílou kůrou, proto je můžeme poznat na dálku. Z blízka si všimneme, že se z kmenu příčně odlupuje kůra, která velmi dobře hoří i mokrá, proto je nejlepší, pokud bychom chtěli v přírodě rozdělat oheň. Z listů si pak můžeme udělat léčivý čaj. Jednu větvičku s listy si odneseme do MŠ (viz. závěr).

Realizace výtvarné činnosti

Práci realizujeme na čtvrtce A3. Na menší formát by se nevešlo příliš kmenů, ani by nebyl prostor pro otisky instrumentů. Děti si na čtvrtku položenou na výšku lepí proužky papírové lepenky = kmeny. Lepenka by měla začínat dole, ale nemusí vést až nahoru, může končit v polovině papíru. Nalepenou pásku pečlivě uhladí, aby se pod ní nedostala barva. Počet pásek stejně tak i jejich směr ponecháme zcela na dětech. Pro silnější kmen se nalepí dvě pásky vedle sebe tak, aby se částečně překrývaly.

Děti si určí přibližně 3 barvy, kterými chtějí podmalovat podklad. Zvolené barvy učitelka nanese na plastovou desku a děti je pomocí válečku nanáší různými směry s překrýváním na celou plochu čtvrtky. Po zaschnutí podkladu dětem nabídneme různé nástroje a materiály vhodné pro otisky. Aby otisky vynikly a zároveň nepůsobily v pozadí rušivě, zvolila jsem zlatou, stříbrnou a bílou temperou barvu. Je vhodné říct, že zlatá barva se ztrácí v teplých odstínech, zato září na studené paletě. Tyto temperové barvy nanášíme na instrumenty určené k otiskům buď štětcem, nebo přiložením do rozválené barvy na desce. Jakmile barva zaschne, děti opatrně sloupnou papírové pásky, pod kterými se objeví se bílé proužky. Pro černé žíhání lze využít staré zákaznické karty, nebo malé obdélníčky z kartonu (náš případ). Trochu černé tempery rozválíme na desce, děti tupováním hrany kartonu/karty na ni nanesou dostatečné množství pigmentu, který přiložením na okraj kmene setřou směrem ke druhému okraji. Ne vždy je nutné s každým tahem nanášet na karton/kartu novou barvu.

    Závěr

  • Ocenění dětských prací březovým lístkemVšechny obrazy s břízami rozložíme do řady na koberec a dáme dětem chvilku, aby si je prohlédly. Každé dítě pak dostane do ruky jeden březový lístek a položí ho na obrázek, který ho něčím zaujal. Každý pak může sdělit, co se mu nejvíc líbí na obrázku, na který svůj list položil.
5/5 (2)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *