Zvířecí domovy

  • Výtvarný úkol: vybrat si zvíře, přemýšlet, do jakého prostředí ho zasadit, vystřiženou fotografii nalepit na papír a pozadí dokreslit
  • Výtvarná technika/postup: koláž dokreslovaná fixami
  • Pomůcky: čtvrtky formátu A4, fotografie zvířat z časopisů, kalendářů; černé fixy, lepidlo v tubě, ubrus.
 

Motivace a hra

  • DH: Seznámení s biotopy – Na tabuli upevníme obrázky různých biotopů (les, louka, rybník, statek, zoo atd.). Pojmenování prostředí, vystihnutí hlavních rozdílů a přemýšlení, jaká zvířata mohou v daném biotopu žít.
  • DH: Přiřazování zvířat do jejich biotopu Po třídě rozmístíme obrázky zvířat všeho druhu. Každý si najde jedno zvíře a postupně ho umístí ke vhodnému biotopu upevněnému na tabuli. Upozornění, že živočich se ale může pohybovat v různých prostředích.
  • Dramatizace pomocí hudebních nástrojů – Dětem rozdáme role a hudební nástroje: dřívka: ptáčci, buben: medvěd, drhlo: kůň, tleskání nataženýma rukama: čáp apod. Učitelka improvizací vypráví smyšlený příběh. Pokaždé, když v příběhu zazní zvíře, které dítě/děti představují, zahrají na svůj nástroj/na tělo. Pokud učitelka řekne název jakéhokoliv biotopu (les, louka, zoo, statek…), rozezní se všechny nástroje najednou. (převzato: Hronová, M., Růžičková, L., Švédová, S. Zvířata v novém prostředí, Brno 2016)

Realizace výtvarné činnosti

Využijeme zásobu fotografií, které sbíráme v průběhu roku. Ty najdeme v různých časopisech, kalendářích. Na stůl rozložíme všechny fotografie, které máme k dispozici. Děti si vyberou zvířátko a dříve než ho pečlivě vystřihnou, si promyslí, do jakého prostředí ho zasadí – svůj výběr konzultují s učitelkou. Učitelka citlivě nasměruje děti, aby před nalepením i přemýšlely, kam na čtvrtku zvíře umístí vzhledem k tomu, jaké prostředí ho bude obklopovat. Pozadí děti kreslí černým fixem, díky němu barevné zvířátko na ploše vynikne. Některé prvky lze vyplnit barvou (pastelkami, fixy), to už záleží na pedagogovi i dětech.

Závěr

  • Diskuse nad vytvořenými díly – Posadíme se s dětmi do komunitního kruhu. Pedagog ukazuje vytvořené obrázky dětí. „Jaké na obrázku vidíme zvíře? V jakém prostředí se nachází?“
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *