- Výtvarný záměr: využít odpadový materiál k tvorbě různorodých květin
- Výtvarná technika/postup: papírová koláž, origami, kresba fixy
- Pomůcky: papírové čajové sáčky, čtvrtky A4, fixy, lepidlo v tubě, nůžky
Motivace a hra
- Sběr čajových sáčků – Hodně barev mají papírové sáčky od značky: Pickwick, Teekanne. Pro origami nejsou vhodné lesklé sáčky, které při přehýbání nedrží tvar (např. Majestic Tea).
- DH: Uvíjíme věneček – „Uvíjíme věneček ze všech našich kytiček. Zaplétáme do věnečku lístek, kvítek i větvičku. Jaké jméno máš? Tak pojď mezi nás…“ Děti se posadí v prostoru herny, učitelka chodí mezi nimi a na otázku: „Jaké jméno máš?“ odpoví vybrané dítě názvem kytičky a chytí se kamaráda, který se ptá. Hra pokračuje, dokud se nedrží všechny děti.
Realizace výtvarné činnosti
Nejprve dětem ukážeme, jak si vytvořit čtvereček z čajového sáčku, který je výchozím tvarem pro všechny 3 druhy květin. Čtvereček přeložíme z rohu do rohu na polovinu a vznikne nám pravoúhlý trojúhelník. U tulipánu (1. řádek) boční cípy trojúhelníku ohneme šikmo do boku tak, aby tvořily špičky květu. Krokusy vychází ze stejného základu jak tulipán, liší se jen v tom, že boční cípy přehneme přes střední cíp. Nejtěžší variantou pro děti je sněženka (2. řádek), kde nejprve přehneme trojúhelníku střední cíp a až posléze do stran cípy boční. Se staršími dětmi lze vytvořit skládáním čajových sáčků stonek a listy, předškolní děti by díky jemné motorice ještě nezvládly.
Vyrobené květy (můžeme děti zaúkolovat, že musí například vytvořit 6-10 květů) si děti nakomponují na plochu čtvrtky, po spokojenosti je natřou lepidlem a přilepí. Květinám fixami dokreslí stonky, listy. Pozadí můžeme doplnit o trávu, drobný hmyz, ptáčky, nebe apod.
Závěr
- Poznávání kvítků – Poznáme, jaké druhy květin mají na čtvrtce poskládané kamarádi?