Svět objevů a vynálezů

Svět objevů a vynálezů – Celoroční projekt do mateřské školy

Vyprávění volně navazuje na celoroční putování Aničky a Honzíka z knihy Rok stromů, kteří tráví víkendy na chalupě u dědečka a babičky v severních Čechách.
Hned na začátku prázdnin na půdě najdou starý, trochu roztrhaný a místy nečitelný deník dědečkova bratra Ferdinanda – světoběžníka, který měl vždycky rád cestování, hádanky, bádání, tajemství a dobrodružství. Ferdinandovy zápisky je vrhnou do světa nejrůznějších objevů a vynálezů, které posunuly lidstvo. Díky tomu, že některé stránky v deníku jsou nečitelné, nebo dokonce celé chybí, musejí děti hodně přemýšlet a hledat v knihách a mapách. Na rozluštění deníku pracují celé prázdniny a všech deset objevů se jim nakonec někdy i s pomocí dědečka podaří rozluštit.


Ferdinand svoje cestování zahájil přesně 1. září 1962 a na cestách byl celých deset měsíců – jednotlivé kapitoly tak kopírují celý školní rok.

Recenze

Máte doma knížku: Rok stromů? Pokud ano a pracujete s ní často a rády, tak tahle knížka jí je velmi podobná. Místo stromů se ale zabývá VYNÁLEZY A OBJEVY.

Hrdiny příběhů jsou dvojčata Anička a Honzík, které znáte z knihy Rok stromů případně Co napoví stromoví od stejnojmenné autorky, kdy celý rok se svým dědečkem poznávali 10 stromů a dozvěděli se spoustu informací. Tentokrát najdou badatelský deník dědečkova bratra. Opět na děti čeká 10 kapitol, kdy se seznámí s 2 objevy a 8 vynálezy (Objevení kola, Objevení písma, Vynález knihtisku, Vynález hodinek, Vynález mikroskopu, Vynález dalekohledu, Vynález parního stroje, Vynález telefonu, Vynález elektřiny, Vynález automobilu). S knihou můžete pracovat celý školní rok – co měsíc, to 1 kapitola.

Každou kapitolu zahajuje veršovaná BÁSNIČKA vztahující se k tématu a 2stránkový PŘÍBĚH, kdy se sourozenci snaží na základě různých indicií rozluštit, o jaký objev/vynález se jedná. Následují v bodech 3 TÉMATA pro danou kapitolu, ve kterých se vždy objeví i téma z tematických bloků (kamarádi, vztahy, lidské tělo, povolání, advent, dopravní prostředky, planety atd.). POVÍDÁME SI – v bodech věty k diskusi či obeznámení dětí, TVOŘÍME – dvě pracovní činnosti, CVIČÍME- včetně úvodní části, protažení, pohybové hry a relaxace, ČTEME- tipy na další knihy týkající se uvedených témat na počátku kapitoly, POČÍTÁME, ZPÍVÁME, ÚKOLY PRO BYSTRÉ HLAVIČKY- další tipy co se lze s dětmi přiučit (např. se naučit vlajky dalších asijských států, poznávat různé piktogramy), UČÍME SE NOVÁ SLOVA- seznam slov vázající se k tématu, POKUS (u kola – výroba kladky, u písma vytvoření neviditelného písma atd.)  a CO BYCHOM SI MĚLI ZAPAMATOVAT – teorie jako pomůcka pro učitele. Co se struktury textu týká, je velmi přehledná – velká písmena, tučné zvýraznění, odrážky, mezery – radost v knize listovat a číst. Teoretické informace jsou spíše v bodech – takový nástin, o čem můžete s dětmi hovořit, ale vše ostatní zde najdete dopodrobna rozepsané.

Příběhy na sebe navazují, obsahují mnoho přímých řečí dodávající na napínavosti. Hrdinové v nich popisují, co vidí v deníku, na konci vždy najdeme rozluštění. V některých příbězích lze přerušit čtení a nechat zapřemýšlet naše děti anebo se pokusit zkusit o to, co dělají hrdinové knihy– věřím, že je příběh víc nadchne a třeba na řešení přijdou dřív než sourozenci. Škoda jen, že někdy příběh nedokresluje ilustrace, kterou děti v deníku vidí.

Nepočítejte příliš s tím, že se vám do rukou dostává encyklopedie vynálezů – sice se dozvíte/oživíte pár informací, knížka je ale určena pro předškolní věk a autorka k tomu i přizpůsobila šíři poznatků.

Pokud vás téma objevů a vynálezů zajímá a chtěli byste s ním obeznámit i děti, jděte do ní.

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *