- Výtvarný záměr: sestavit z různorodých materiálů drobnou plastiku bílé růže určenou pro sněhuláka
- Výtvarná technika/postup: konstruování papírové plastiky
- Pomůcky: plata od vajec, malé nůžky, bílá tempera, ploché štětce, lepidlo Herkules, lepidlo Confix, bílý drátek, větší korálky, bílé čtvrtky, tužka, špejle, staré papíry, ubrus.
Motivace a hra
- „V jednom malém městě uprostřed ulice stál sněhulák. Tři bílé koule, na hlavě hrnec, místo nosu mrkev, oči a ústa z kousků uhlí. Byl by to docela obyčejný sněhulák, kdyby mu však někdo místo obvyklého koštěte nedal do ruky papírovou růži. Setmělo se a z nebe začaly padat něžné vločky. Když odbila půlnoc, sněhulák ožil, zvedl růži a …“
- Otázky k zamyšlení a pokračování v příběhu – Kdo a proč mu mohl dát do ruky růži? Byl sněhulák muž nebo žena? Co oživilo sněhuláka? Nebyl překvapen, co našel v ruce? Co se mohlo dít dál? Co se stalo ráno s růží, sněhulákem?
- Vzbuzení představ pro činnost – Jakou barvu asi růže měla, když byla pro sněhuláka? Měla bílý pouze květ, nebo i listy a stonek? Pojďme vytvořit papírovou růži pro sněhuláka, která se mu bude určitě v ruce víc líbit než koště.
Realizace výtvarné činnosti
K činnosti potřebujeme plata od vajec. Ty rozstříháme na jednotlivé dílky (z plata na 20 ks vajec získáme 20 dílků). Na jednu růži potřebujeme 5 dílků. Každý dílek nastřihneme na 4 místech ve středu stran (nejkratší místa) směrem ke dnu. Již teď se z dílku vytvoří malá květinka s neupravenými listy, zastřihnutím dokulata získáme požadovaný tvar. Takto zastřihneme všech 5 dílků, které položíme na starý papír a obarvíme je neředěnou bílou temperou- nejprve z jedné strany a po zaschnutí z druhé. Teď kvítky spojíme dohromady. Pokud jsou všechny stejně velké, na pořadí nezáleží, pokud se nám podařilo vytvořit některé kvítky velké, jiné menší, seřadíme je dle velikosti. Na nejmenší květ dospod naneseme štětcem lepidlo a položíme do vnitřku většího kvítku. Na tento větší dílek zespoda naneseme lepidlo a vložíme do dalšího dílku. Po zaschnutí lze listy natvarovat a tím i květ otevřít.
Učitelka delším a silnějším špendlíkem propíchne střed růže a provleče jím bílý drátek, na němž je upevněný korálek vybraný dětmi. Vyčnívající drátek omotáme pevně kolem špejle, kterou si děti společně s kvítky obarvily na bílo. Stonek si děti zkrátí dle uvážení. Na bílou čtvrtku si děti nakreslí 1 list, pokud jsou spokojené s tvarem i velikostí, vystřihnou si ho a získají tak šablonu, podle které si obkreslí 6 listů a vystřihnou je. Učitelka uštípne 3 kratší bílé drátky (cca 3 x 10 cm), které do poloviny smotá do sebe, zbylé části drátků od sebe roztáhne (vznikne „ptačí stopa“), na jednotlivé drátky nanese lepidlo Confix a děti na ně položí své lístky. Vytvoření dvou složených listů s třemi lístky. Po důkladném zaschnutí listů upevníme složené listy na stonek omotáním konci drátků.
Závěr
Pokud by v době tvoření byl mokrý sníh, můžeme s dětmi postavit na školní zahradě sněhuláka a do rukou mu zapíchnout vytvořené růže. Ruce sněhuláka lze neobvykle připevnit na hrudník, sněhulák bude působit, že před sebou drží puget růží a jen čeká, kdo po nich sáhne. Pozorování sněhuláka a diskuse, zda jsou růže hezčí než koště.