- Výtvarný záměr: snažit se vystihnout kresbou tvar květenství okolíku dle skutečnosti
- Výtvarná technika/postup: rezerváž zmizíkem kombinovaná kresbou fixem
- Pomůcky: čtvrtka A4, modrý inkoust, silnější kulatý štětec, sůl, zmizík, černý centropen (navíc: stříbrné třpytky, přírodnina – mrkev divoká)
Motivace a hra
- Vycházka: Hledání mrkve divoké – Hledání v přírodě mrkve divoké dle fotografie, její sběr a umístění traviny do vázy, zkoumání jejího květenství. Pokud je mrazivo, můžeme pozorovat jíní přímo venku, pokud ne, pozorujeme ho na fotografiích.
- Pokus: Rosa vs. jinovatka (jíní) – V létě po ránu/večeru je tráva mokrá, orosená = rosa, v zimě se na trávě objevuje jinovatka, která má tvar jehliček.
- Rosa (kapalnění – přeměna plynu v kapalinu): Do skleněné/kovové nádoby nalijeme studenou vodu, pokud přidáme led, sklenice se orosí. Orosí se i studený nápoj vyndaný z mrazáku/lednice – vzduch se v těsné blízkosti prudce ochladí a kondenzuje.
- Jíní/jinovatka (desublimace – plynné skupenství se mění přímo na pevné): Do kovového hrnečku dáme na dno rozdrcený led s kuchyňkou solí. Vodu v konvici přivedeme k varu a nad hubičku umístíme hrnek. Na dně nádoby s ledem bude vznikat námraza. Jíní vzniká nad -3°C, jinovatka pod -3°.
Realizace výtvarné činnosti
Připravíme si čtvrtky, modrý inkoust, kulaté štětce a kuchyňskou sůl. Při natírání pozadí je potřeba pracovat rychle a nanášet silnější vrstvu inkoustu. Tam, kde se inkoust vsákne do papíru, nevytvoří sůl skvrny. Vhodné je pracovat po částech – natřít část čtvrtky, posypat solí a pokračovat v natírání plochy do jejího celého zaplnění. Díky krystalkům se nám ihned na ploše vytvoří zajímavé obrazce připomínající mráz. Po zaschnutí inkoustu odstraníme nad košem přilepenou sůl.
Děti si vezmou zmizík a nakreslí jím alespoň jednu rostlinu v květenství okolíku složeného z okolíčků (mrkev divoká), tvar je jednoduchý a kresebně dobře zvládnutelný. Jakmile máme hotovou rezerváž zmizíkem, veškeré bílé linky obtáhneme slabým černým Centropenem, díky tomu celý motiv vystoupí z plochy. Na některá místa mohou děti aplikovat stříbrné třpytky, evokující třpyt zimní námrazy.
Závěr
- Porovnání tvaru květenství na obr. se skutečností
To mě moc zaujalo, chtěla jsem to dělat s dětmi ve školce. Nakoupila jsem inkoust a zmizíky, ale vůbec mi to nefunguje. Nechápu, v čem je problém, ale zmizík nezanechá téměř žádnou stopu.
Většinou se to děje se staršími zmizíky, které vyschly a zkrátka už nezmizíkují. Ale pokud máte nové, tak buď by musely být špatné kvality a nebo mě ještě napadá špatný inkoust. Zmizíky reagují pouze na klasický inkoust (nikoliv třeba na modrou tuš). Zkuste si od kolegyň půjčit inkoust /zmizík a zkoušejte, bohužel se takhle na dálku špatně radí. 🙁