- Výtvarný úkol: zakomponovat kresby ptáků do notového zápisu
- Výtvarná technika (postup): kresba pastelkou
- Pomůcky: okopírované noty (např. s tématikou ptáků) na čtvrtce, pastelky, černý Centropen, fotografie/obrázky zpěvných ptáků
Motivace a hra
- Otázka k zamyšlení: Proč jsou ve zpěvnících vyobrazováni právě ptáci? – Více než polovina ptáků patří do skupiny nazývající se pěvci. Pro ně je nejcharakterističtější vlastností zpěv. Svým zpěvem si vyznačují své území, lákají samičku a díky němu i můžeme poznat jednotlivé druhy pěvců. A protože zpěvníky obsahují písně, podle kterých zpíváme různé melodie, je symbolem knih právě ptáček.
- Poslech: Zvuky ptáků – zpěv typický pro daný druh ptáka i s jeho vyobrazením na fotografii naleznete na webové adrese: youtube.cz.
- Instrumentální činnosti: Hledání zástupných rytmických nástrojů k jednotlivým druhům ptáků – např. vrabec-dřívka, vlaštovka-triangl, holub-buben.
Realizace výtvarné činnosti
Výběr notového zápisu závisí na pedagogovi. Můžete vyhledat nové ptačí písně, nebo se zeptat dětí, jaké znají písničky, kde se o ptáčkovi zpívá (Na jaře; V zahradě na hrušce; Bude zima, bude mráz; Vrabec a sýkora apod.), eventuálně zvolit noty s libovolnou tematikou. Notové zápasy v dostatečném množství okopírujeme a děti si vezmou jednu píseň dle vlastního výběru. Úkolem je zakomponovat ptáčky zpěváčky do not – posadit je na notové linky, či je volně rozmístit po papíře. Pokud se dětem zdají ptáčci v notách málo výrazní, mohou je obtáhnout černým úzkým fixem/černou pastelkou.
Závěr
- Zpěv písní – známé písně si přezpíváme; pokud se jedná o nové písničky, můžeme se některou z nich naučit a rozšířit si tak zásobu písní.
- Rozhovor nad dílem – Vyobrazil/a jsi nějakého konkrétního ptáčka? Jakého?