- Výtvarný úkol: zobrazit libovolný druh stavby, tvořit průhledy prostříháváním papíru, kontrast umocnit podložením černého papíru
- Výtvarná technika (postup): papírořez
- Pomůcky: bílé čtvrtky formátu A4, pravítko, menší nůžky, tužky, černé papíry (měkké), lepidlo v tubě
Motivace a hra
- Ukázka s popisem: Druhy staveb – rodinný/panelový/rekreační dům, kostel, hrad, zámek, továrna.
- Hra v roli: Živé domy – děti mírně rozkročí nohy, ruce spojí nad hlavou do podoby střechy a promění se tak v živé domy. Ústa a oči představují dveře a okna, která se podle instrukcí učitelky otvírají a zavírají (v pravém okně se spí, levé okno ještě svítí, někdo vchází do domu a bouchl dveřmi apod.). Obměna: Zrcadlení – napodobování.
- Didaktická hra: Co do domečku patří? – po třídě rozmístíme libovolné obrázky či předměty (dýně, zajíc, panenka, kostka,…). Vytvoříme stanoviště s fotografiemi domu, zámku, paneláku, k Každá skupina má přiřazenou konkrétní stavbu. Jejich úkolem je vyhledat po herně všechny obrázky/předměty začínající na stejnou hlásku jako jejich stavba a umístit je k ní. Společná kontrola.
- Filosofická diskuse – Co by se stalo, kdyby domy nebyly?
Realizace výtvarné činnosti
Učitelka narýsuje na každé čtvrtce rámeček široký přibližně 1,5 cm a až po nakreslení motivu (děti se snaží vyplnit celý prostor a stavby jsou tak větší) paspartu vystřihne (děti by nezvládly vystřihnout bez přehybů a „přestřihů“). Na zbývající plochu čtvrtky děti nakreslí tužkou jakoukoliv stavbu. Učitelka před započetím stříhání probere s dětmi možnosti průhledů (okna – celý průhled, členěno ve tvaru kříže; dveře – vystřihnuté, otvírací) a upozorní na případné nástrahy při stříhání – oproštění se od detailů, kompaktnost (vše musí držet pohromadě – komín, věže, vlajky apod.). Dopomoc může pedagog nabídnout u drobných průhledů, kdy nůžkami vytvoří v místě průhledu dírku, do které se děti již lépe dostanou a zbytečně si neponičí papírořez.
Každý si vezme černý papír sloužící k podlepení a zdůraznění celého motivu. Nejprve děti nalepí na černý papír rámeček. Pak nanesou lepidlo na papírořez stavby a to na tu stranu, kde je ještě částečně vidět kresba tužkou a přilepí ji do vnitřního prostoru. Pokud děti vytvořily otvírací dveře, včas je upozorníme, že na tuto část lepidlo nepřijde.
Závěr
- Porovnávání shod a rozdílů – seskupíme díla staveb podle jejich druhu (zámky k zámkům, kostely ke kostelům). V čem se liší a v čem jsou si podobné?