- Výtvarný záměr: kresebně zachytit obrys libovolně zvoleného ovoce, vyhledat si odstíny plastových víček barevně shodných se skutečným ovocem a těmi vyplnit vymezený prostor
- Výtvarná technika/postup: mozaika z plastových víček
- Pomůcky: barevná plastová víčka, čtvrtky formátu A3, tužky, nůžky, lepidlo Herkules, štětce a plochá mistička na lepidlo
Motivace a hra
- Diskuse o červené barvě – Motivace spjatá s pohádkou: O Červené Karkulce (téma: les/ ovoce a zelenina). Co má červená barva společného s podzimem? (jablka, listí) Které další období je typické pro červenou barvu? (léto-zrající jahody, třešně, rybíz, maliny)
- Diskuse: Zdravé jídlo – Co dáme babičce do košíku? Karkulka jí nesla víno a bábovku. Je to zdravé jídlo? Co potřebuje nemocný člověk hlavně jíst?
- Hmatová hádanka: Ovoce a zelenina – Košík s ovocem a zeleninou zakryjeme látkou a děti zkouší hmatem poznat, co je v košíku.
- Seznámení se záměrem – Vyrobíme pro babičku ovoce (případně zeleninu), kterou babička nejvíce potřebuje, aby se uzdravila, a tu jí poté doneseme. (Voščeková, H.: Od podzimu do léta pohádka k nám přilétá)
Realizace výtvarné činnosti
Děti si na čtvrtku A3 nakreslí dostatečně velké ovoce, které si samy zvolí. Pro vizuální oporu můžeme dětem poskytnout demonstrační obrázky s magnety pro MŠ a ZŠ. Pro uskutečnění této činnosti se všemi dětmi ve třídě je za potřebí dostatek různobarevných víček (3- 4 kýble). Z kýblů si děti postupně vybírají barevná víčka a pokládají je do vnitřku ovoce těsně vedle sebe. Až po kompletním zaplnění přistupují k lepení jednotlivých víček. Víčka lze lepit dvojím způsobem, záleží na dětech, jaký postup si zvolí: víčko lze položit do lepidla nalitým v ploché mističce, anebo nanést lepidlo na spodní hranu pomocí štětečku. Po zaschnutí opatrně vystřihneme papír kolem ovoce, díky čemuž více vynikne. Čtvrtku nesmíme moc lámat, aby se neodlepila některá víčka; z toho důvodu je lepší, když se stříhání ujme pedagog.
Závěr
- Dramatická improvizace – Učitelka se stane babičkou a ostatní děti Karkulkami. Učitelka si vezme šátek, brýle a lehne si do dětské postýlky. Děti po jednom navštěvují babičku. Zaklepou na dveře (=skříň) a předají babičce jejich vytvořené ovoce. Úkolem této krátké scénky je babičku pozdravit, říct, co jí přinesly a udělat jí něčím radost (pohlazením, hezkým slovem, pomocí).