Halloweenské dýně

  • Výtvarný záměr: vytvořit originální dýni, objevovat různé výrazy obličeje, rozvíjet smysl pro detail.
  • Výtvarná technika: otisk, papírová koláž.
  • Pomůcky: bílé čtvrtky A3, černá tempera, silnější štětec, plastová deska, papírová rulička od kuchyňské utěrky obalená bublinkovou fólií, ubrus, papírová šablona dýně; oranžový, černý a bílý měkký papír; nůžky, lepidla v tubě, tužky, bílá pastelka.

Motivace

  • „Na zahradě roste teď spousta dýní. Některé jsou kulaté, jiné šišaté. Blíží se Halloween a každá dýně by chtěla svůj obličej – někdo se chce smát, jiný dělat legraci, daší chce vypadat trochu strašidelně. Pomůžeme jim, aby každá měla svůj výraz?“
  • Dětem ukážeme skutečné dýně, pozorujeme tvary, barvy; řekneme si, co se z ní vyrábí (polévka, dekorace).
  • Pro bližší představu lze dětem ukázat i fotografie různě vyřezaných dýní s obličeji.

Realizace výtvarné činnosti

  • Na plastovou desku vymáčkneme větší množství černé temperové barvy a štětcem ji rozetřeme po ploše. Učitelka pomůže dětem nabalit barvu na celou plochu válečku. Dítě poté přejíždí válečkem po bílé čtvrtce, dokud nevznikne puntíkatý černo-bílý podklad. Necháme zaschnout.
  • Děti dostanou šablonu dýně (zhotovená ze čtvrtky A4). Starší (šikovnější) si ji samy obkreslí tužkou na oranžový papír a vystřihnou. Mladším dopomůže učitelka. Dýni potřou lepidlem a přilepí na puntíkatý poklad.
  • Začínáme očima. Děti si vyberou černý nebo bílý papír (učitelka ho předem rozstříhá na formáty A6 z důvodu neplýtvání), nakreslí si na něj oči, vystřihnou a nalepí na dýni. Na černý papír děti kreslí bílou pastelkou, na bílý papír tužkou. Dále kreslí zorničky, nos, ústa na černý papír, případně mohou doplnit i o bílé zuby.
  • Zpravidla předškolní děti nedokážou záměrně vytvořit konkrétní výraz obličeje, ale vlivem náhody se opravdu podaří dětem vystihnout různé výrazy jako smutek, strach, zlost, radost.

Závěr

  • Povídáme si o tom, jak se dětem práce líbila, zda se jim dařilo, co jim případně nešlo.
  • Dýně můžeme upevnit na tabuli a společně diskutovat, jaký mají jednotlivé dýně výraz, jakou emoci vyjadřují.
  • Autor práce se pokusí na základě výrazu svou dýni pojmenovat (Smíšek, Dýňák Bubák atd.)

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *