- je nejvýznamnější malířskou technikou
- temperové barvy poskytují mísit neomezeně odstíny
- při malbě temperou se používají temperové barvy v tubách
- tuby se prodávají v sadách od 6 do 24 barev
- možné nahradit levnějšími barvami od značky Remacol
- ve školní praxi se nejčastěji používají 10-12 ti barevné sady, aby děti nemusely míchat zelenou a hnědou
BĚLOBA
- v malém množství barvy zjemňuje, ve větším zesvětluje
- bývá hojně používaná, proto je dobré ji časem dokoupit, nebo ji koupit hromadně v plechovkách
ŠTĚTCE
- podstatná je kvalita, velikost i tvar
- velikost štětce
- je značená na rukojeti vyraženým číslem
-
- pro školní praxi jsou vhodné štětce od čísla 6 do 14
- kvalita štětce
- vlasové štětce jsou pružné, poddajné, pro roztírání hutné barvy se NEHODÍ
- štětinové štětce jsou pevné, nepoddajné a dobře barvou modelují plochu, mají širší stopu a nedovolují, aby se dítě zbytečně zabývalo detaily
- tvar štětce
- dává malbě charakteristický vzhled
- pro hutnou, pastózní malbu potřebujeme ploché a tvrdé štětce s méně vody
KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI
- kombinace s jinými technikami zde nebývá časté
- temperové barvy jsou výrazné a účinky jiných materiálů potlačují
- výjimkou je spojení s pastelem do mokrého podkladu, který umožňuje ztvárnit námět plný děje nebo bohatý na konkrétní motivy
- spojení malby temperou s pastelem je mezi dětmi oblíbené, protože odpovídá jejich potřebě spontánně malovat a zároveň vyprávět
- spojení lineární kresby s malbou není vhodná
- kombinace s papírovými plastikami a koláží
- spojení s objektovou tvorbou
VELIKOST FORMÁTU
- malba úzkými plochými štětci umožňuje malé formáty od A4 a větší
- široké štětce vyžadují archy nebo pásy balicího papíru
- důležitá je i volba tvaru formátu, která ovlivňuje kompoziční řešení malby
BARVA PODKLADU
- tónovaná čtvrtka nebo fialový balicí papír se nejlépe uplatňuje v pokusech malých dětí
- prosvítající bílá čtvrtka působí rušivě, nehotově
- barevný papír dává barvě sjednocující odstín
- starším žákům spíše vyhovuje podmalba, která se během práce rozpouští a barevně reaguje
METODIKA
- důležité je naučit žáky s barvami vhodně zacházet
- příliš řídké barvy jsou průsvitné a působí jako akvarel
- naopak ale příliš pastózní barvy nedovolují malbu měnit a přemalovat ji,také v suchém stavu se mohou lámat a odpadávat od podkladu
- od počátku by žáci měli hledat vhodné barevné tóny a citlivě je klást k sobě
OBTÍŽE
- vznikají většinou během dospívání
- nejsou schopni zachytit barevnost skutečnosti+ se ztrácí sebejistota
- brání se barevné nadsázce a neumí si vytvořit jiný vztah k malbě, proto postupně přestávají malovat a dávají přednost kresbě a grafice
- DOPORUČENÍ
- ponechat veškerou výtvarnou iniciativu na dítěti
- posilovat malířskou uvolněnost (nepředkreslovat tužkou, vycházet z rozmalované plochy)
- spontánně pracovat s barvami a neobvyklými či netradičními nástroji
- využívat méně obvyklá témata podložená silným prožitkem (přepis přírodních a jiných jevů, vyjádření pocitů a nálad, záznam prožitků ze smyslových her a výtvarných akcí)
- včas zařazovat hry rozvíjející fantazii (hledat zajímavé estetické podněty v otiscích, v přepisu materiálů, nebo barevných proměnách skutečnosti)
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – MALBA TEMPEROU
VLASTNOSTI TEMPEROVÝCH BAREV
- Námět: jak se těšila modrá obloha ze sluníčka, jak ji umazal mrak, vítr létal sem a tam a zametal nebe, mrak se roztrhl a napršely kapky deště
- Výtvarný problém: hra se temperovými barvami
- Pojetí úkolu: příběh barev v podobě výtvarného vyprávění nebo seriálu
VÝTVARNÁ HRA S BARVOU
- Námět: mísení a otiskování tekoucích barev, objevování náhodných barevných setkání, hra s výřezy a jejich dokreslování
- Výtvarný problém: dekalky – dotváření otisků
- Pojetí úkolu: vytváření barevných otisků, kombinace otisků a jiných výtvarných materiálů
JAK LZE S TEMPERAMI ZACHÁZET
- Námět: výtvarné etudy, hra s konkrétní představou
- Výtvarný problém: vztah vlastnosti barev a štětců
- Pojetí úkolu: jednobarevná i vícebarevná kresba štětcem, kontrast malby širokým a tenkým plochým štětcem, kombinace řídkých a hustých barev, malba na tmavém podkladu,…
BARVY A SKUTEČNOST
- Námět: barvy podzimu, barvy kytice květin, barvy oděvů a bot, barvy obrazu
- Výtvarný problém: diagramy barev ve čtvercové síti
- Pojetí úkolu: mísení barevných tónů, které charakterizují náš svět, kombinace malby s textem psaným tužkou, perem či štětcem)
PLASTICKÁ MALBA
- Námět: otlučené zdi, stromy ve větru, skalní stěna
- Výtvarný problém: nízký reliéf spojený s malbou
- Pojetí úkolu: malbou temperovými barvami doplnit plastický podklad z papírové hmoty nebo sádrové podmalby
Použitá literatura:
ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 66-73. ISBN 80-902267-1-X.