- vyhovuje všem věkovým skupinám
- pro malé děti je vedle kresby tužkou nejvhodnější technikou
- dřívko neobsahuje zásobu barvy – nejprve zanechává linii výraznou, postupně slábnoucí až polosuchou
- proto je lineární kresba dřívkem nestejnoměrná
- stopa odpovídá seříznutí hrotu a způsobu vedení linky
- podobně jako u perokresby lze kreslit do mokrého podkladu
STÍNOVANÁ KRESBA TUŠÍ
- vyžaduje úzkou linku
- pro mladší děti vyjádření světla stínu dřívkem je náročné, proto ho rády nahrazují rozmýváním nebo lavírováním lineární kresby
- starší žáci dobře kreslí obrysy namočeným dřívkem a objemy stínují polosuchým nástrojem
ÚPRAVY HROTU
- různé úpravy nabízí odlišné stopy – jemné a ostré linky, stejnoměrné linie různé síly, stopy s proměnlivou šířkou
- nejmenším dětem vyhovuje špejle, nebo ořezaná větvička
- pero si lze i vyrobit: dřevěný nástroj, rákosové pero, ptačí brk,..
KRESBA ČERNOU TUŠÍ
- je klasickou technikou
- lineární projev lze obohatit lavírováním, lze ji též použít i pro grafiku
KRESBA BAREVNÝMI TUŠEMI
- blíží se nerozmývané kresbě inkousty nebo mořidly
- jiné pojetí: spojení kreslířského a malířského podání, kde na podkresbu navazuje malba-bílá tuš zde obohacuje omezený výběr barev o řadu kalných odstínů
KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI
- kolorování vodovými barvami
- kolorovaná tušová kresba působí trochu tvrdě, neboť při styku s vodou se moc nemění a kontrastuje s měkkými plochami akvarelu
- měkkost jí může přinést vosková rezerváž (kresba svíčkou nepravidelně překrývá zaschlou lineární kresbu a zanechává stopy, které nepřijímají barvu. Tušová kresba se tak objevuje střídavě na podkladu živě barevném nebo bílém)
- kombinování s uhlem, rudkou, tužkou, malbou temperou
- kombinace s koláží
- na papírových plastikách
FORMÁT A MATERIÁL
- můžeme využít všechny velikosti a tvary papíru
METODICKÉ PROBLÉMY
- technika s dřívkem je pro všechny žáky snadným výtvarným postupem
- nedostatky se objevují např. u rozmývané kresby inkoustem-svádí děti rozmýt vše (ztrácí to přehlednost a vytváří skvrnitou plochu)
- lavírování: vyžaduje několik misek s vodou, v nichž si děti ředí tuš a různě šedivými tóny vyjadřují intenzitu stínů
- najít rovnováhu mezi bílými a šedými plochami je obtížné
VÝTVARNÉ NÁMĚTY- KRESBA DŘÍVKEM
JEDNODUCHÁ LINEÁRNÍ KRESBA
- Námět: pohádka, kočičí předení
- Výtvarný problém: ilustrace – přepis představy nebo skutečnosti
- Pojetí úkolu: prokreslení motivu, využití rytmických konfigurací, dekorativních prvků, přírodních textur
ROZMÝVANÁ KRESBA INKOUSTEM NEBO MOŘIDLY
- Námět: strom pro ptáky, padající sníh, svět za oknem
- Výtvarný problém: vztah lineární kresby a malířského změkčení ploch
- Pojetí úkolu: rozmývat kresbu vodou a štětcem, pro tmavý tón použit inkoustu nebo mořidel přímo z lahvičky, dbát na bílé a tónované plochy
PRVNÍ SETKÁNÍ S KOMBINOVÁNÍM TECHNIK
- Námět: jaké výtvarné pomůcky nosím v kufříku
- Výtvarný problém: pozorování vlastností výtvarných pomůcek, jejich stop a barev
- Pojetí úkolu: práce se všemi druhy štětců, s dřívkem i perem, pozorování stop, využít různých barevných materiálů pro kolorování
KRESBA DO MOKRÉHO PODKLADU
- Námět: textury oprýskaných zdí, ptačí hnízda
- Výtvarný problém: rozvíjení náhodných kreslířských objevů
- Pojetí úkolu: přepis hmatových kontaktů se skutečností – kresba, plastické zásahy i destrukce archu vlhkého balícího papíru
OBJEVY PANÍ NÁHODY
- Námět: čarodějná kniha, tajemný vzkaz, luštitelé šifer
- Výtvarný problém: porovnání kvality stop zanechaných různě seříznutými hroty dřívka
- Pojetí úkolu: motivace neznámým písmem – pohled na vznikající stopy a jejich rozvedení, přezvětšení výřezů
Použitá literatura:
ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 44-48. ISBN 80-902267-1-X.