- Výtvarný cíl: zachycení stop kouře, hledání a zvýraznění zajímavých částí
- Výtvarná technika (postup): fymáž, tónování pastelovými barvami
- Pomůcky: balicí papír, pastelové křídy, svíčky, sirky, ukázka fymáže od W. Paalena
Motivace a hra
- Jak kdysi vznikl oheň a jaký měl pro pravěké lidi význam?
- Co vše nám přináší a bere?
- Je spíše užitečný, nebo nebezpečný?
- Čím lidé škodí pálením životnímu prostředí?
- Jak můžeme požáru zabránit?
- Jaké jsou barvy ohně?
- S dětmi si připomeneme teplé a studené barvy.
- Vysvětlíme si, že existuje, jako i u zelené, mnoho odstínů teplých barev, pokud k nim budeme přimíchávat další. Do skupinek dětem rozdáme svíčku, kterou zapálíme. Děti pozorují barvy, tvar ohně od knotu až ke špičce plamínku. Současně nasloucháme zvuku ohně.
- Důležitou stopou ohně je také kouř, podle kterého jej poznáme z dálky. Umí kouř malovat? Jeho tajemné kresby je nazývají fymáže. Pokud budeme opatrní, přiložíme nad plamen papír a budeme s ním pohybovat, zespod se utvoří kouřová malba a papír se přitom nezapálí. Pro příklad, co vše se dá kouřem nakreslit, bude Wolfgang Paalen. Děti s touto neobvyklou techniku experimentují na tónovaný papír venku v bezvětří.
Realizace výtvarné činnosti
Do vzniklé fymáže zasáhneme křídami. Budeme hledat zajímavá místa, která zvýrazníme. Výtvor by měl být utvořen z teplých barev, místy se mohou objevit i jiné, neměly by však převažovat nad barvami ohně. Kouřová malba nám může pomoct si představit plamen pohybující se vzhůru.
Závěr
Oceňujeme s dětmi použitou barevnost, vzniklé zajímavé tvary. Vyprávíme si, zda jejich oheň je pouze malý, klidný ohýnek, anebo opravdový požár rozžehnutý větrem a proč si tak myslí.