- Výtvarný záměr: uspořádat jednotlivé díly ve vyvážený celek prostorově zajímavý ze všech stran.
- Výtvarná technika: konstruování z papírových krabiček
- Pomůcky: papírové krabičky (od kancelářských sponek, sponek do sešívaček, sirek, zubních past, cigaret, sýrů, čaje), lepidlo Herkules, mističky a štětečky na lepidlo, ubrus
Motivace
- Motivační příběh – Jirkův tatínek je zedník. Umí stavět domy. Tatínek přišel s nápadem, že postaví domek u lesa. Už se mu prý nelíbí bydlení ve městě. Za pár dní už Jiřík vidí, co je všechno potřeba pro stavbu, když si člověk usmyslí, že postaví dům.
- Nářadí a materiály pro stavbu domu (diskuse) – co všechno je potřeba pro stavbu domu?
- Cihly (říkanka s pohybem)
První cihla, druhá, třetí,
(stoj + ukazujeme na prstech)
pojďte stavět, všechny děti,
(chůze na místě)
každý přidá ruku k práci,
(stoj + ukazujeme ruce střídavě)
není teď čas na legraci,
(stoj + ruce i hlava „NE“)
až dům z cihel postavíme,
(stoj rozkročný + ruce spojit nad hlavou = domeček)
společně se pobavíme.
(poskoky snožmo + tleskat)
- Stavíme věž z kostek – hra ve dvojicích. První hráč hodí kostkou, a jaké číslo mu padne, tak z tolika kostek postaví věž. Pokračuje spoluhráč. Lze stavět jednu věž dohromady nebo každý svoji. Komu věž dřív spadne? Snahou je házet malá čísla.
- Stavební plány (didaktická hra) – učitelka vytvoří stavební plány. Děti mají za úkol sestavit stavbu podle plánku. Počet teček = počet kostek nad sebou.
Realizace výtvarné činnosti
Z dřevěných kostek se staví dobře, ale my tu máme obtížnější stavební materiál a to lehké ne příliš stabilní papírové krabičky. Pozn.: pokud chceme tuto činnost realizovat se všemi dětmi, je potřeba sbírat papírové krabičky dlouho dopředu.
Každý objekt by měl být vytvořen z jednoho druhu krabiček. Krabičky děti k sobě lepí lepidlem Herkules. Snažme se je navést, aby kladly krabičky na výšku i šířku, stavěly je na boky, různě je vysouvaly, otáčely s nimi a tím vytvářely prostorově zajímavou stavbu. V ničem je nelimitujme, činnost ukončí samy děti, jakmile budou mít pocit, že je jejich dům hotový. Berme tuto činnost jako výtvarnou etudu, při které děti experimentují s prostorovým uspořádáním krabiček a stabilitou celé konstrukce.
Závěrečná činnost
- Představení stavby – co se ti při práci dařilo/nedařilo? Povedlo si ti vytvořit stavbu, jakou sis představoval/a? Pro koho jsi ji stavěl/a; jaká je, co je uvnitř?
- Tip: celý objekt můžeme přestříkat barvu pro jeho ucelenost.