Kdo se směje, nepláče: Práce s pohádkovými příběhy v mateřské škole
Kdo si hraje – nezlobí, kdo se směje – nepláče. A také si toho víc zapamatuje. Nejen faktické vědomosti jsou pro život důležité, ale časem oceňujeme hlavně ty, za které se známky nedávají: pomoc kamarádovi, pomoc slabšímu, umění bránit sebe i ostatní před nespravedlností, postavit se na správnou stranu. Kniha pomáhá v dětech rozvíjet sociální kompetence a to v podobě uvědomění si a pojmenování vlastních pocitů, ale i schopnosti vcítit se do druhého. Aby se zážitek ze čtení umocnil, nabízíme dětem v příloze pracovní listy, které mohou využít nejen paní učitelky mateřských škol, ale i rodiče či prarodiče.
Kniha obsahuje 12 pohádkových příběhů, na které navazují pracovní listy rozvíjející prostorovou orientaci, předmatematické dovednosti, serialitu, zvyšují předčtenářskou gramotnost, rozvíjí řeč a práci s kontextem a v neposlední řadě listy obsahují také grafomotorické a logopedické úkoly.
Recenze
Pracovních listů není nikdy dost – kort když některé děti máme ve třídě víc let. To pak ti všímavější mohou reagovat, že už daný list kdysi dělaly. Navíc i já mám ráda, když mohu z čeho vybírat a nepředkládat každý rok stejné pracovní listy. Pohádky včetně pracovních listů jsou určené předškolákům, ale osloví i „středňáky“, kteří většinu z nich zvládnou a určitě je s nadšením ocení i děti 1. tříd. Kniha kromě pedagogů najde uplatnění i u rodičů předškoláků, kteří s nimi mohou procvičit vše, co by měly před nástupem do ZŠ zvládnout.
Kniha je rozdělena do 12 kapitol jednoslovně avšak výstižně pojmenovaných (Jarní, Včelí, Zvířátková, Letní, Psí, Rybí, Podzimní, pavoučí, Kraví, Zimní, Stěhovavá, Sněmovací). Každá kapitola obsahuje pohádkový příběh na 1 – 1,5 stránky A4, dále náměty k povídání – ty se víceméně vztahují k 3 pracovním listům, které následují. U každého listu najdete zadání a v námětech k povídání jakým směrem ještě víc rozšířit znalosti prostřednictvím otázek, didaktických her. Publikace čítá celkem 36 pracovních listů v černobílém provedení ve formátu A4.
Témata zcela nekorespondují se školním rokem. Pohádkové příběhy s názvem: Jarní, Letní, Podzimní, Zimní bude určitě vhodné využít v době, kdy děti seznamujeme s novým ročním obdobím. Další příběhy se týkají (vyjma: Sněmovací) konkrétních zvířat, takže bych doporučila kapitoly volit v době, kdy daná zvířata probíráte – na jaře zvolit Včelí, na podzim Stěhovací, Rybí při probírání domácích a hospodářských zvířat – Psí a Kraví, u ZOO – Zvířátková atd. Velkou výhodou je, že můžete dětem přečíst pouze pohádku, nebo jen použít libovolný pracovní list anebo čerpat inspiraci pro řízenou činnost z námětů k povídání.
Pohádky vztahující se na roční období jsou odlišné od ostatních – příjemným dětských jazykem objasňují charakteristiku období. Zbytek tvoří zvířecí humorné pohádky – včelky si chtějí dát polední pauzu, psi si vybírají své páníčky, ryby loví rybáře, krávy hledají nového hospodáře, ale přesto autorka do textů zahrnula vzdělávací složku – jak se starat o pejsky, jak funguje život v úlu, co potřebují krávy, aby byly spokojené a mohly dojit víc mléka.
Originálně vytvořené pracovní listy se zaměřují na zdokonalování širokého spektra dovedností – grafomotoriku, předmatematické dovednosti, předčtenářskou gramotnost, prostorovou orientaci, rozvoj řeči, fonematický sluch, časovou posloupnost, zrakové vnímání. U pracovních listů budou děti obtahovat linie, zakreslovat počet teček, řadit obrázky podle děje, přiřazovat k sobě dvojice, skládat puzzle, dokreslovat prvky do řady, vybarvovat list dle zadání nebo představy, zaškrtávat správnou volbu.
Kniha má všestranné využití, bohatství nových nápadů a mě nezbývá zase nic jiného než vám ji vřele doporučit.