CHARAKTERISTIKA STYLU omezili se na zrak zaměřují se na zachycení nálady nebo atmosféry v určitém okamžikuje vytvořena vlivem světla, atmosféry, roční doby velice rychlé tahy štětce, skicovitost (15 min) šlo jim o postižení prchavosti dojmů + stopy zrychleného životního tempa podklad si jemně pastelově podmalovali neměli na nic čas (ani na detaily) malba v plenéru okamžik vnímán jako světelná záležitost | BARVY výsledný obraz vzniká až na divákově sítnici jasné, čisté barvy na plátně, ty se pak mísí a nanáší na plátno vylučuje se čerň (nevyskytuje se v přírodě), šedé valéry a pevné kontury nelomené barevné tóny nemísili barvy, kladli je v drobných skvrnách plošně vedle sebe NÁMĚTY vodní hladiny, kouř z komínů lokomotiv, architektura zahalená v ranní mlze všední každodenní náměty z ulic velkoměst, tančíren, zahradních restaurací |
3 zdroje impresionismu
1) ANGLIČTÍ KRAJINÁŘI
- JOHN CONSTABLE
- WILLIAM TURNER
2) BARBIZONSKÁ ŠKOLA
- THÉODOR ROUSSEAU
- GUSTAVE COUBERT
- CAMILLE COROT
3) ÉDOUARD MANET – * 1832 – † 1883, Francie – nikdy nesklouzl k technice impresionistů – barva = nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem svítivost a jasnost odstínů (nikdo před ním nedosáhl) – maloval oduševnělé podobizny svých přátel, spisovatelů, básníků,. – spojil všechny 3 skupiny – bývá považován za ‘krále impresionistů’, pro svoje nevšední náměty, barevné kombinace a práci se štětcem – šokoval pařížskou smetánku 1863, když vystavil obraz Snídaně v trávě – Olympia – volná variace na Tizianovy Venuši nařčen z obscénnosti, vadil i kontrast nahého těla s pletí černošky – Argenteuil – Bar ve Folies Bergére – Portrét Emila Zoly – Nana | Édouard Manet – Snídaně v trávě Zdroj: artmuseum.cz |
VÝSTAVY IMPRESIONISTŮ
- pomýšleli na samostatnou výstavu, aby se osvobodili s tyranizování pařížského salonu
- jejich obrazy byly odmítány
1874 – 1. výstava impresionistů
- ve studiu fotografa Nadara z finančních nedostatků
- výstava pod názvem: Akciová společnost malířů, sochařů, rytců
- nápad založit společenstvo přišel PISSARO
- skupinu tvořili: Monet, Renoir, Sisley, Pissaro, Degas, Morisotová
- nikdy nevystavoval ÉDOUARD MANET
- snažil se celý život dosáhnout oficiálního uznání
- odmítal vystavovat s těmi, kteří by ho mohli v očí akademiků zostudit
- výstava 1886 – poslední výstava a rozpad skupiny
- každý z umělců se vydal svou cestou
- nejdéle zůstali zásadám impresionismu věrni Monet, Sisley, Morisotová a Pissarro
AUGUSTE RENOIR – * 1841 – † 1919, Francie – figurální malíř, vynikající portrétista (ženy a děti) – maloval s Monetem v Argenteuil – mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle – začínal malováním porcelánu, vějířů a závěsů – upadá do stále větší chudoby → přivydělává si malbou portrétů – ke konci života trpěl těžkým revmatismem, aby mohl malovat, museli mu nakonec přivazovat štětce ke zchromlým prstům – Houpačka – Milenci – Velké koupání – Koupající se žena s dlouhými vlasy – Tanec v Le Moulin de la Galette – Dvě sestry na terase | Auguste Renoir – Houpačka Zdroj: artmuseum.cz |
CLAUDE MONET – * 1840 – † 1926, Francie – nejryzejší impresionista – s Renoirem a Sisleyem se začíná věnovat malbě v plenéru – v Anglii se seznámil s Pissarem a anglickou krajinomalbou – nebylo pro něj důležité téma obrazu, ale jen způsob zpracování – celý život se držel impresionistické techniky malby – proslul svými cykly → stejný námět zachycoval v různé denní či roční době – dokazoval tak proměnlivost atmosférických podmínek – některá plátna velká až 5 m – cykly: kupky sena, lekníny, topoly, katedrály, stohy – Vlčí máky – Japonský most – Dojem, východ slunce – Dáma se slunečníkem | Claude Monet – Imprese, východ slunce Zdroj: artmuseum.cz |
CAMILLE PISSARRO – * 1830 – † 1903, Francie – malíř Paříže, krajinář – nejhorlivější impresionista (jako jediný se účastnil všech výstav) – považován za otce impresionismu, za svého mentora ho označovali hlavně Paul Gauguin a Paul Cézanne – charakterizují ho tiché krajiny a drobné tahy štětcem – za svá témata si často volil velmi jednoduché předměty, které zachycoval co nejjemnější paletou barev – Pontoise – Sad – Sklizeň – Obracečky sena při odpočinku – Zahrada ve Val Hermé – Boulevard Montmartre: Noc | Camille Pissarro – Sklizeň Zdroj: cs.m.wikipedia.org |
ALFRED SISLEY – * 1839 – † 1899, Francie – věnoval se výlučně krajinomalbě – v jeho obrazech byl pohyb a zvláštní dynamika – jemný a detailní přístup naznačoval hloubku zobrazené přírody – přitahovala ho vodní hladina (odrazy, motivy) – Most v Sévre – Kanál sv. Martina – Povodeň v Port-Marly – Sníh v Louveciennes | Alfred Sisley – Sníh v Louveciennes I. Zdroj: artmuseum.cz |
EDGAR DEGAS – * 1834 – † 1917, Francie – soustředí se na lidskou postavu – náměty z dostihového prostředí, kaváren, tančíren, budoárů – pracoval v ateliéru – o problematiku přirozeného světla se nezajímal – chtěl zachytit tvar v pohybu – kromě oleje používal i pastel (rychle rozmazatelný) – byl zaníceným pozorovatelem lidí, zejména žen, které jsou nejčastějším námětem jeho obrazů – své modely znázorňoval v přirozených pozicích, podobně jak by je zachytil fotografický objektiv – jeden z prvních, kdo používal při malbě fotografií jako pomocného materiálu – ve stáří oslepl a začal modelovat z vosku figurky tanečnic, koní, ženských aktů – Taneční třída – Tanečnice v modrém – Žena česající si vlasy – Zkouška baletu na jevišti – Žena ve vaně – Klečící žena – Žena s chryzantémami | Edgar Degas – Zkouška baletu na jevišti Zdroj: slavneobrazy.cz |
IMPRESIONISMUS V ČESKÝCH ZEMÍCH
VÁCLAV RADIMSKÝ – * 1867 – † 1946, ČR – pojal za své myšlenky a vize francouzského impresionismu – stal se členem malířské komunity v Barbizonu – seznámil se s Claudem Monetem a Paulem Cézannem – snaží se problémy české krajinomalby řešit důsledným uplatněním impresionismu – díky němu se česká veřejnost poprvé seznamuje s francouzským impresionismem – Zima v Normandii – Potok v Giverny – Sníh na břehu Seiny – Kapradiny – Zrcadlení | Václav Radimský – Zrcadlení Zdroj: vaclavradimsky.cz |
ANTONÍN SLAVÍČEK – * 1870 – † 1910, ČR – nejvýznamnějším představitelem českého impresionismu – je schopen využít spontánnost svého smyslového pojetí malby – Červnový den – zachycení svitu prudkého slunce a reflexi – Pohorská vesnice – zemitá barevnost, teskná nálada – Kameničky: nejproduktivnější období, nejprostnější motivy – soustředil se na malířské zpracování motivu, jeho světel. a atmosferic. stavu – Pohřeb v Kameničkách – U nás v Kameničkách – Pražské motivy: Mariánské náměstí – Krajiny: Stromovka, Letenské sady – Květiny: Kosatce, Pivoňky, Chrysantémy – Exprese pražských trhů: Uhelný trh – Panoramatické obrázky: Praha od Ládví, Praha z Letné | Antonín Slavíček – U nás v Kameničkách Zdroj: cs.wikipedia.org |
ANTONÍN HUDEČEK
KAREL PURKYNĚ
ANOTNÍN CHITTUSSI
FRANTIŠEK KAVÁN
- informace o těchto malířích včetně děl naleznete v příspěvku: realismus