Impresionismus

CHARAKTERISTIKA STYLU
omezili se na zrak
zaměřují se na zachycení nálady nebo atmosféry v určitém okamžikuje vytvořena vlivem světla, atmosféry, roční doby
velice rychlé tahy štětce, skicovitost (15 min)
šlo jim o postižení prchavosti dojmů + stopy zrychleného životního tempa
podklad si jemně pastelově podmalovali
neměli na nic čas (ani na detaily)
malba v plenéru
okamžik vnímán jako světelná záležitost
BARVY
výsledný obraz vzniká až na divákově sítnici
jasné, čisté barvy na plátně, ty se pak mísí a nanáší na plátno
vylučuje se čerň (nevyskytuje se v přírodě), šedé valéry a pevné kontury
nelomené barevné tóny
nemísili barvy, kladli je v drobných skvrnách plošně vedle sebe


NÁMĚTY
vodní hladiny, kouř z komínů lokomotiv, architektura zahalená v ranní mlze
všední každodenní náměty z ulic velkoměst, tančíren, zahradních restaurací
 

3 zdroje impresionismu

1) ANGLIČTÍ KRAJINÁŘI

  • JOHN CONSTABLE
  • WILLIAM TURNER

2) BARBIZONSKÁ ŠKOLA

  • THÉODOR ROUSSEAU
  • GUSTAVE COUBERT
  • CAMILLE COROT
3) ÉDOUARD MANET

– * 1832 – † 1883, Francie
– nikdy nesklouzl k technice impresionistů
barva = nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem
svítivost a jasnost odstínů (nikdo před ním nedosáhl)
– maloval oduševnělé podobizny svých přátel, spisovatelů, básníků,.
spojil všechny 3 skupiny
– bývá považován za ‘krále impresionistů’, pro svoje nevšední náměty, barevné kombinace a práci se štětcem
– šokoval pařížskou smetánku 1863, když vystavil obraz Snídaně v trávě

Olympia
– volná variace na Tizianovy Venuši
nařčen z obscénnosti, vadil i kontrast nahého těla s pletí černošky
Argenteuil 
Bar ve Folies Bergére
Portrét Emila Zoly
Nana
Édouard Manet – Snídaně v trávě

Édouard Manet – Snídaně v trávě
Zdroj: artmuseum.cz

VÝSTAVY IMPRESIONISTŮ

  • pomýšleli na samostatnou výstavu, aby se osvobodili s tyranizování pařížského salonu
  • jejich obrazy byly odmítány

1874 – 1. výstava impresionistů

  • ve studiu fotografa Nadara z finančních nedostatků
  • výstava pod názvem: Akciová společnost malířů, sochařů, rytců
    • nápad založit společenstvo přišel PISSARO
  • skupinu tvořili: Monet, Renoir, Sisley, Pissaro, Degas, Morisotová
  • nikdy nevystavoval ÉDOUARD MANET
    • snažil se celý život dosáhnout oficiálního uznání
    • odmítal vystavovat s těmi, kteří by ho mohli v očí akademiků zostudit
  • výstava 1886 – poslední výstava a rozpad skupiny
    • každý z umělců se vydal svou cestou
    • nejdéle zůstali zásadám impresionismu věrni Monet, Sisley, Morisotová a Pissarro
AUGUSTE RENOIR

– * 1841 – † 1919, Francie
– figurální malíř, vynikající portrétista (ženy a děti)
– maloval s Monetem v Argenteuil
– mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle
– začínal malováním porcelánu, vějířů a závěsů
– upadá do stále větší chudoby → přivydělává si malbou portrétů
– ke konci života trpěl těžkým revmatismem, aby mohl malovat, museli mu nakonec přivazovat štětce ke zchromlým prstům

Houpačka
Milenci 
Velké koupání
Koupající se žena s dlouhými vlasy
Tanec v Le Moulin de la Galette 
Dvě sestry na terase
Auguste Renoir – Houpačka
Auguste Renoir – Houpačka
Zdroj: artmuseum.cz
CLAUDE MONET

– * 1840 – † 1926, Francie
nejryzejší impresionista
– s Renoirem a Sisleyem se začíná věnovat malbě v plenéru
– v Anglii se seznámil s Pissarem a anglickou krajinomalbou
– nebylo pro něj důležité téma obrazu, ale jen způsob zpracování
– celý život se držel impresionistické techniky malby
– proslul svými cykly → stejný námět zachycoval v různé denní či roční době
– dokazoval tak proměnlivost atmosférických podmínek
– některá plátna velká až 5 m

– cykly: kupky sena, lekníny, topoly, katedrály, stohy
Vlčí máky
Japonský most
Dojem, východ slunce
Dáma se slunečníkem 
Claude Monet – Imprese, východ slunce
Claude Monet – Imprese, východ slunce
Zdroj: artmuseum.cz
CAMILLE PISSARRO

– * 1830 – † 1903, Francie
– malíř Paříže, krajinář
– nejhorlivější impresionista (jako jediný se účastnil všech výstav)
– považován za otce impresionismu, za svého mentora ho označovali hlavně Paul Gauguin a Paul Cézanne
– charakterizují ho tiché krajiny a drobné tahy štětcem
– za svá témata si často volil velmi jednoduché předměty, které zachycoval co nejjemnější paletou barev

Pontoise
Sad
Sklizeň
Obracečky sena při odpočinku
Zahrada ve Val Hermé
Boulevard Montmartre: Noc
Camille Pissarro – Sklizeň
Camille Pissarro – Sklizeň
Zdroj: cs.m.wikipedia.org
ALFRED SISLEY

– * 1839 – † 1899, Francie
– věnoval se výlučně krajinomalbě
– v jeho obrazech byl pohyb a zvláštní dynamika
– jemný a detailní přístup naznačoval hloubku zobrazené přírody
– přitahovala ho vodní hladina (odrazy, motivy)

Most v Sévre
Kanál sv. Martina
Povodeň v Port-Marly
Sníh v Louveciennes
Alfred Sisley – Sníh v Louveciennes I.
Alfred Sisley – Sníh v Louveciennes I.
Zdroj: artmuseum.cz
EDGAR DEGAS

– * 1834 – † 1917, Francie
– soustředí se na lidskou postavu
– náměty z dostihového prostředí, kaváren, tančíren, budoárů 
– pracoval v ateliéru –  o problematiku přirozeného světla se nezajímal
– chtěl zachytit tvar v pohybu
– kromě oleje používal i pastel (rychle rozmazatelný)
– byl zaníceným pozorovatelem lidí, zejména žen, které jsou nejčastějším námětem jeho obrazů
– své modely znázorňoval v přirozených pozicích, podobně jak by je zachytil fotografický objektiv
– jeden z prvních, kdo používal při malbě fotografií jako pomocného materiálu
– ve stáří oslepl a začal modelovat z vosku figurky tanečnic, koní, ženských aktů

Taneční třída 
Tanečnice v modrém
Žena česající si vlasy
Zkouška baletu na jevišti
Žena ve vaně
Klečící žena
Žena s chryzantémami
Edgar Degas – Zkouška baletu na jevišti
Edgar Degas – Zkouška baletu na jevišti
Zdroj: slavneobrazy.cz

IMPRESIONISMUS V ČESKÝCH ZEMÍCH

VÁCLAV RADIMSKÝ 

– * 1867 – † 1946, ČR
– pojal za své myšlenky a vize francouzského impresionismu
– stal se členem malířské komunity v Barbizonu
– seznámil se s Claudem Monetem a Paulem Cézannem
– snaží se problémy české krajinomalby řešit důsledným uplatněním impresionismu
– díky němu se česká veřejnost poprvé seznamuje s francouzským impresionismem

Zima v Normandii
Potok v Giverny
Sníh na břehu Seiny
Kapradiny
Zrcadlení
Václav Radimský – Zrcadlení
Václav Radimský – Zrcadlení
Zdroj: vaclavradimsky.cz
ANTONÍN SLAVÍČEK

– * 1870 – † 1910, ČR
– nejvýznamnějším představitelem českého impresionismu
– je schopen využít spontánnost svého smyslového pojetí malby
Červnový den – zachycení svitu prudkého slunce a reflexi
Pohorská vesnice – zemitá barevnost, teskná nálada

– Kameničky: nejproduktivnější období, nejprostnější motivy
– soustředil se na malířské zpracování motivu, jeho světel. a atmosferic. stavu
Pohřeb v Kameničkách
U nás v Kameničkách


– Pražské motivy: Mariánské náměstí
– Krajiny: Stromovka, Letenské sady
– Květiny: Kosatce, Pivoňky, Chrysantémy
– Exprese pražských trhů: Uhelný trh
– Panoramatické obrázky: Praha od Ládví, Praha z Letné
Antonín Slavíček – U nás v Kameničkách
Antonín Slavíček – U nás v Kameničkách
Zdroj: cs.wikipedia.org

ANTONÍN HUDEČEK

KAREL PURKYNĚ

ANOTNÍN CHITTUSSI

FRANTIŠEK KAVÁN

  • informace o těchto malířích včetně děl naleznete v příspěvku: realismus
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *