ČESKÉ GOTICKÉ MALÍŘSTVÍ
- bylo svázáno s předpisy (co se může malovat a jak)
- zlacené pozadí (výplň prostoru); dekorativnost
- nejprve se gotika objevila v knižním malířství (konec 13. stol.), v deskovém malířství a ve vrcholné a pozdní gotice i v malířství nástěnném
- ve vrcholné gotice – za Karla IV rozmach gotického malířství – * pražská malířská škola
- pozdní gotice (2. pol. 15. st.) rozmach malířství pod vlivem Nizozemí
Knižní malířství
a) Raná gotika
- knihy pro běžnou liturgickou praxi (antifonáře, lekcionáře, graduály…)
- Liturgické knihy pro cisterciácký klášter na Starém Brně
- Pasionál abatyše Kunhuty
- Velislavova bible
b) Vrcholná gotika
- Karel IV – vlivy vyspělé francouzské gotiky + Václav IV – dvorské miniaturní malířství
- iluminátorské dílny
- malba výrazně směřuje k realismu
- prvky rostlinné, zvířecí a figurální; plastické podání tvarů barvou
- Evangeliář Jana z Opavy
- Bible Václava IV.
- titulní list Zlaté buly Karla IV.
c) Pozdní gotika
- vynález knihtisku – ústup knižní malby, jen ve zpěvnících náboženských písní (kancionály, graduály, antifonáře) a v modlitebních knihách (breviáře, hodinky)
- Kutnohorský graduál
- Smíškovský graduál (výjevy upálení Mistra Jana Husa)
- Jenský kodex
- Graduál litoměřický (Hus v kostnici a upálení)
Deskové malířství
a) Vrcholná gotika
- Predela roudnická – nejstarší zachovalá desková malba u nás
MISTR VYŠEBRODSKÉHO OLTÁŘE
- princip hierarchie (velikost postav jako v Egyptě)
- Vyšebrodský cyklus – 9 desek oltáře ze života Krista pro kostel ve Vyšším Brodě
- Madona z Veveří
MISTR THEODORIK
- jediný z dvorních malířů Karla IV.
- měkká světelná modelace, osobitý typ hlav se silným nosem
- jeho práce je zaměřena na obrazy svatých
- přesahování malby na rám obrazů
- Nebeské vojsko Kristovo – Kaple sv. Kříže na Karlštejně
MISTR TŘEBOŇSKÝ
- metoda šerosvitu, snaha řešit perspektivně prostor
- tvorba krásných madon – idealizace, lyričnost, dekorativnost, ladnost, jemnost
- Madona vyšebrodská (dítě napravo)
- Madona zlatokorunská (dítě nalevo)
- Roudnická madona
- Zmrtvýchvstání Krista
- Kristus na hoře Olivetské
- objevuje se doprovodný děj = jde k realismu
- postavy splývají s pozadím, pozadí = červené
b) Pozdní gotika
- opětovný rozmach deskového malířství po husitských válkách
MISTR KŘIVOKLÁDSKÉHO OLTÁŘE
- Křivoklátský oltář
MISTR SVATOJIŘSKÉHO OLTÁŘE
- triptych Smrt P. Marie
- Sv. Jiří s drakem (1. obraz krajiny)
MISTR LITOMĚŘICKÝ
- polyptych se 6 deskami s Kristovými pašijemi a výjevy ze života P. Marie
Nástěnné malířství
a) Ranná gotika
- románský charakter malířství
- děkanský kostel Narození P. Marie v Písku
- klášter johanitů ve Strakonicích
b) Vrcholná gotika
- výzdoba Pražského hradu, Karlštejna a kláštera Na Slovanech v Praze
- Zlatá brána – mozaika posledního soudu
- Betlémská kaple – Husovy citáty a malby antitezí
- Mistr Oswald – chrám sv. Víta v Praze
c) Pozdní gotika
- Vladislav Jagelonský, bohatí měšťané a šlechta – objednavatelé umění
- výzdoba chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře – hornické motivy
- Svatováclavská kaple chrámu sv. Víta v Praze
- klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie v Bechyni
- výzdoba hradů – Zvíkov, Žirovnice, Písek…
České gotické sochařství
- proporce zobrazení lidského těla neodpovídají
- sochy nejsou v pohybu, polychromovány
- gotické sochařství se soustředilo na výraz a odraz duševního vztahu
- až v pozdně gotickém umění se výrazně objevuje realistická linie
- socha je dělána do určitého prostoru v architektuře
- náměty náboženské + sochy králů a světců
Raná gotika
- (Přemyslovci 1230 – 1330)
- plastika výzdobná – vstupní portály, archivolty, hlavicích sloupů, výzdoba křtitelnic
- Předklášteří v Tišnově – výzdoba portálu
- klášterní kostely sv. Václava a sv. Salvadora v Anežském klášteře na Františku
- portál kostela Bartoloměje v Kolíně
Vrcholná gotika
- (Lucemburská 1330 – 1420)
- hodně dřevěných polychromovaných plastik, neznámé plastiky na domech
- několik typů plastik:
⇒ Madona s dítětem
- pol. 15. stol. – období krásných madon – štíhlé, protáhlé, silně esovitě prohnuté, malá hlava nakloněna k dítěti, šťastný výraz, odhmotnění postavy
- Madona Strakonická
- Madona Krumlovská
- Madona Plzeňská
- polychromovány – modrá = nebe, touha, víra; červená = láska
⇒ Pieta
- zobrazení Kristova těla sejmuté z kříže na klíně Marie
- Chebská pieta
- Pieta z kostela sv. Tomáše v Brně – 1. horizontální pieta (Jindřich Parléř)
⇒ Ukřižování (krucifix)
- utrpení Krista na kříži, expresivní
Tympanon = prostor ve štítu portálu nad dveřmi, oknem, zpravidla polokruhového nebo trojúhelníkového tvaru, bývají tu figurální plastiky nebo reliéfy
- na kostele sv. Bartoloměje v Kolíně
- ve staronové synagoze v Praze
PETR PARLÉŘ
- architekt, sochař
- socha Václava v kapli ve sv. Vítu – polychromovaná
- busty v triforiu ve sv. Vítu = králové, císaři, manželky, synové, stavitelé, správci stavby, biskupové; na vnějším triforiu = světci
- Chrám sv. Bartoloměje v Kolíně – sochy
- socha sv. Jiří na Pražském hradu – bronzová jezdecká plastika
- náhrobky českých králů – kamenné sarkofágy v chórových kaplích
- výzdoba Karlova mostu – Mostecká věž
MISTR KRUMLOVSKÉ MADONY
- Krumlovská madona
- Plzeňská madona v kostele sv. Bartoloměje
Pozdní gotika
- Čechy ovlivnil pozdně gotický nizozemský realismus
- přichází umělci ze Saska a Německa
- rozvoj řezbářství, tvorba křídlových oltářů, reliéfů
- rozevláté plastiky, naturalistický styl = barokizace gotického umění
- mnoha figurové výjevy Ukřižování a Oplakávání – pojaty silně expresivně
- hlavní je vyprávění, ne obsah = realismus, dramatičnost, bolest, napětí
- Křivoklátská archa
- Hradní kaple na Křivoklátě
- Oplakávání Krista ze Žebráku, ze Zvíkova
BENEDIKT REJT
- Královské oratorium ve sv. Vítu
- Vladislavský sál
MATĚJ REJSEK
- Prašná brána
Je zajímavé slyšet názory dětí na tvorbu autorů gotického umění.Děti umí najít srovnání se současností,obdivují kvalitu nakresleného, namalovaného a líbí se jim jak tehdejší umělci tvořili..Ačkoli se někdy děsí z namalovaných výjevů z bitev a utrpení,děti ve svých obrázcích hrůzy zobrazují .