Název
- původně hanlivý charakter, odvozen od barbarského kmene germánských Gótů, kteří se podíleli na vyvrácení antického Říma
- uměleckou kvalitu gotiky plně docenilo až romantické hnutí v 19.století, tehdy se název „gotika“ vžil jako označení slohu bez posměšného zabarvení
Vznik
- místem vzniku je oblast ILE-DE-FRANCE (il-d-fráns) 1130
- za 1. gotickou stavbu považován klášterní chrám Saint-Denis u Paříže – nechal postavit opat Suger (syžé)
- 2. pol. 12. stol. S – Francie, r. 1240 do Čech
Periodizace
FRANCIE – kolébka gotiky
- raná gotika (12. století)
- vrcholná (klasická a poklasická) gotika (13. a 14. století)
- pozdní gotika (15. století)
ČECHY A MORAVA
- raná (přemyslovská) gotika (1230 – 1330)
- vrcholná (lucemburská) gotika (13. – 14. století)
- pozdní (jagellonská, vladislavská) gotika (15. století)
HLAVNÍ RYSY GOTICKÉHO UMĚNÍ
- kvalitativní i kvantitativní rozmach umění – roste monumentalita, nákladnost a reprezentativnost umění, která nemá od doby antiky obdoby
- má rozporný charakter – celkový duch ovládán náboženským symbolismem, duchovní obsah děl na úkor realistickému zobrazení skutečnosti
- církev = hlavním objednavatelem uměleckých děl – ale i stále častěji panovníci, světští feudálové, měšťané, mizí jednoznačná převaha církevního umění nad světským
- tvůrci uměleckých děl jsou laikové – řemeslníci sdružení do cechů – dbaly o výchovu kvalitních řemeslníků
- mění se pojetí autorství uměleckých děl – poprvé od antiky vystupují umělci z anonymity→ společenské uznání umělců
HLAVNÍ PRINCIPY GOTICKÉ ARCHITEKTURY
- snaha vytvořit nadpozemský, nadskutečný prostor
- dynamismus – proti románské statičnosti jsou v gotice všechny síly ve stálém napětí a působí dojmem pohybu, přípory pilířů jakoby tryskají vzhůru
- vertikalismus – stavba tažená do výšky = převažují svislé linie
- maximální odhmotnění zdiva – zmenšování plochy zdi a k jejich nahrazení okny
- sjednocení vnitřního prostoru – vytvořit interiér se zdůrazněním jeho hloubky a výšky
Základní konstruktivní prostředky gotické architektury
- lomený oblouk
- žebrová (křížová) klenba – žebra svádějí tlak klenby do čtyř rohových pilířů
- vnější opěrný systém – součástí vnější pilíře, zachycují boční tlak stěn; díky konstrukci OS možnost odhmotnit vnitřní prostor a vést stavbu do výšky
- okna – vitráže, rozety, oblouky oken vyplňuje kružba
Dekorativní prvky
- pilíř – hlavní podpůrný prvek, v mezilodních arkádách (nesl tíhu klenby) a v opěr.systému
- sloup – méně než pilíř, v kapitulních síních klášterů, vyšší a štíhlejší než románský kalichový typ hlavice-rostlinný dekor-břečťan, vinná réva, chmel, javor
- triforium – arkádový ochoz o síle zdi, na vnitřní stěně hlavní lodi katedrál
- kružba – kamenné pruty tvořící určitý obrazec, kostrou oken, arkád,
- fiála – vertikální zakončovací článek v podobě štíhlého jehlance na opěrných pilířích
- svorník – kámen zatěžující vrchol žebrové klenby
TYPY STAVEB
Církevní
⇒ Kostel – hlavní druh církevní architektury
- podélný typ – katedrála (bazilika s chórovým ochozem a věncem kaplí, vnějším opěrným systémem), nejčastěji 3lodní, ale i monumentální 5 a 7 lodní
- stejnolodní kostel = nejč. trojlodní- vrcholná + pozdní gotika
- jednolodní kostel (výjimka), dvoulodní (pozdní g.)
- centrální typ – nevyhovoval stavebním principům gotiky, stavěn výjimečně
⇒ Klášter – gotické stavební prvky se uplatňovaly hlavně v kostelích
Světská
- s růstem moci šlechty a měšťanstva zaznamenala velký rozmach
- potřeba zjistit obranu x nové válečné technice (střelný prach)
- současně stoupají i požadavky majitelů na užitkovost, reprezentativnost staveb
- stavby se specializují podle účelu, pohodlnější bydlení, zdobnost
- doba gotická je dobou hromadného zakládání nových měst
- plánovité zakládání města využívalo šachovnicový půdorys s uspořádáním domů do pravidelných bloků, čtyřúhelné náměstí, města sevřena věncem hradeb
⇒ Hrad
- nejvýznamnější typ světské architektury, sídlo feudálů
- gotika je dobou největšího rozmachu hradní architektury
- výšinný hrad – téměř zmizel typ obytné věže, stavěny složitější hrady, vnitřní uspořádání hradů
- předhradí – s vlastním opevněním, nádvořím
- vnitřní hrad – s dalším pásem opevnění, nádvořím, zdobný hradní palác s hradní kaplí, s hl.věží
- rovinný (vodní) hrad – uprostřed vodních ploch, spojen s břehem padacím mostem, uvnitř ještě jeden vodní příkop okolo vnitřního hradu
- výšinný hrad – téměř zmizel typ obytné věže, stavěny složitější hrady, vnitřní uspořádání hradů
⇒ Tvrz – nevelké opevněné sídlo venkovské šlechty, uprostřed vsi i na návsi, uprostřed vodní plochy
⇒ Měšťanský dům (městský palác) – obdélníková parcela, bohatě zdobené průčelí do ulice, do náměstí, schodiště do patra, dvorek-stáje, dílny, stodola s vjezdem ze zadní ulice
⇒ Radnice – nejhonosnější dům ve městě, složitě klenuté sněmovní místnosti, věž, zdobené průčelí
⇒ Specializované účelové stavby – obchodní domy, sklady, tržnice, cechovní budovy, správní budovy, banky, mincovny, nemocnice /špitály/, hospice/útulky pro pocestné/
⇒ Kamenný most
⇒ Vesnická obydlí – ze dřeva, ale i cihly, kámen, složitější domy, nejen jednoprostorové
ARCHITEKTURA VE FRANCII
- Francie vytvořila základní rysy gotiky tak, že z ní učinila první původní a svébytný sloh od zániku antiky
- protikladný svým charakterem antické architektuře
- všechny konstruktivní a dekorativní prvky jsou typické právě pro většinu francouzských staveb
Církevní architektura
Raná gotika (12. století)
- Chrám Sant Denis u Paříže
- katedrála v Laonu
- katedrála Notre-Dame v Paříži
Klasická a poklasická gotika (13. a 14. stol.)
- Katedrála v Chartres – poprvé uplatněn vertikalismus, odhmotnění
- katedrála v Remeši, Amensu, Beauvais
- palácová kaple Sainte-Chapelle
- Regionální školy– normandské, champagneské, burgundské, jihofrancouzské
- Kláštery – benediktínský klášter Mont-Saint-Michel
Pozdní gotika (15. století)
- ovlivněna anglickou architekturou plaménkového stylu (podle charakteristického motivu v okenních kružbách)
- Chrámy v Moulins (mulén), Saint-Riguier (sén-rikijé), Brou (brú)
Světská architektura
- Louvre v Paříži – v renesanci přestavěn na královský palác
- hrad Cháteau-Gaillard
- Bastilla v Paříži
- papežský palác v Avignonu
- dokonale zachovaným opevněným městem je Carcassonne
ARCHITEKTURA V ČECHÁCH A NA MORAVĚ
Raná gotika (přemyslovská, 1230-1330)
- stavby jsou masivní a jednoduché; tlusté zdi a pevná okna
Církevní architektura
- klášter v Předklášteří u Tišnova
- kostel na Velehradě
- kostel sv. Prokopa v Třebíči
- kostel Zlatá Koruna
- chrám sv. Bartoloměje v Kolíně n. Labem
- Staronová synagoga v Praze na Starém Městě – nejstarší zachovaná židovská synagoga ve střední Evropě
Světská architektura
- hrady: Zvíkov, Pernštejn, Křivoklát, Bezděz, Loket
- města: České Budějovice, Nový Bydžov
- mosty: nejstarší kamenný most v Písku
Vrcholná gotika (lucemburská, 1330-1420)
- vláda Jana Lucemburského, Karla IV. – inicioval rozsáhlou stavební činnost, která měla z Prahy vytvořit reprezentativní centrum českého království a římského císařství
- přizval francouzské architekty
- linie tažené ve svislém směru vysoko, převýšené stavby
Církevní architektura
- doba Jana Lucemburského
- chrám sv. Ducha v HK
- klášter s kostelem sv. Jakuba v Praze na Starém Městě
- doba Karla IV.
- katedrála sv. Víta na Pražském hradě (u nás 1. katedrála fran. typu)
- stavbu začal Matyáš z Arrasu
- po jeho smrti převzal Petr Parléř (Svatováclavská kaple, Zlatá brána, jižní věž)
- katedrála sv. Víta na Pražském hradě (u nás 1. katedrála fran. typu)
Světská architektura
- doba Jana Lucemburského
- kamenný most přes Labe v Roudnici n. Labem
- doba Karla IV
- rekonstrukce Pražského hradu
- založení Nového Města pražského (učinila z Prahy největší evropské město po Římu)
- hrad Karlštejn
- Karlův kamenný most
- Staroměstská mostecká věž
- doba Václava IV
- Staroměstská radnice v Praze
- Karolinum
Pozdní gotika (jagellonská, vladislavská, pol. 15. st. – pol. 16. st.)
Církevní architektura
- kostel sv. Barbory v Kutné Hoře (Parléř, M. Rejsek)
- královská oratoř v chrámu sv. Víta (B. Rejt)
- chrám sv. Mikuláše v Lounech
- katedrála sv. Bartoloměje v Plzni
- chrámy sv. Jakuba a sv. Petra v Brně
Světská architektura
- stavby Matěje Rejska – Prašná brána v Praze (začátek Královské cesty), kašna v Kutné Hoře
- stavby Benedikta Rejta– přestavba Pražského hradu, Vladislavovský sál, hrad Švihov (vodní hrad), úprava Křivoklátu
- stavby Wendela Roskopfa – hrad v Bechyni, radnice v Táboře