- Výtvarný záměr: rozvíjet dovednosti práce s houbičkou a barvou, cit pro kompozici
- Výtvarná technika (postup): tupování, práce se šablonou
- Pomůcky: houbičky, temperové barvy v odstínech vody, kelímky na barvu, čtvrtky A4, vstřižené šablony deštníků, lepící guma
Motivace a hra
Pavel Žiška: Deštník
Deštník, ten má život těžký,
zkuste hádat, proč asi?
Neví, co je to být hezky,
zná jen špatné počasí.
Deštník totiž neprožije
ani jeden slunný den,
teprv až když venku lije,
dostane se chudák ven.
A tak deštník v krásném létě
na věšáku smutně ční,
to je na tom stokrát lépe
jeho bratr slunečník.
Aby deštník nebyl smutný, že vidí jen ošklivé počasí, vytvoříme pro něj hezky barevné prostředí. A aby tam nebyl sám, přidáme k němu další kamarády deštníky.
Realizace výtvarné činnosti
Učitelka dopředu vystříhá deštníky (na 1 dítě cca 2-3 deštníky), na které zezadu připevní kousek lepicí gumy. Děti dostanou čtvrtku A4, a vyberou si počet deštníků, které komponují různě na plochu. Když se jim rozmístění líbí, přitlačí na deštník v místě, kde je přilepená guma a tím deštník dočasně upevní. Pro každou barvu zvolíme 1-2 houbičky, takže např. houbičku na modrou barvu nebudeme dávat do jiné barvy, aby se nám nepomíchaly barvičky. Houbičku jemně přitiskneme do barvy, otřeme o okraj kelímku a tupujeme. Temperové barvy neředíme vodou! Dobré je houbičku na papíře více přimáčknout, nesnažit se dělat rychlé body, které nezachytí texturu houbičky. Dohlížíme na to, aby byla celá plocha zaplněná barvou. V místech, kde jsou deštníky, se snažíme o tmavší barvu, aby deštníky po odebrání vynikly. Při práci jemně přidržujeme deštníky, aby se nám neposunuly. Ihned po dokončení práce pí. uč. opatrně odlepí deštníky. Práce necháme zaschnout. Díla podepisujeme pro lepší viditelnost na bílých deštnících.
Super nápad Ďakujem