Čtyři živly

  • Výtvarný záměr:  vyzkoušet si různé výtvarné techniky, rozvíjet spolupráci na společném díle.
  • Výtvarná technika: otisky, asambláž, rozfoukávání barev, slash painting, prstová malba, bublinková malba.
  • Pomůcky:
    • společné: 4 čtvrtky A2-A0, tužka, nůžky, lepenka, ubrus
    • ZEMĚ: listy, květiny, větvičky, kamínky, písek, země…, tekuté lepidlo, temperové barvy (zelené, žluté, okrové, hnědé), ploché štětce.
    • VZDUCH: plastová brčka, anilinové barvy, modrá tuš, kelímky s vodou, silnější kulaté štětce.
    • OHEŃ: prstové barvy – červená, žlutá.
    • VODA: bublifuky i s náplní, modrá a zelená tuš, malé mističky.

Motivace

  • Diskuse: Jak fouká vítr? Jak vypadá oheň? Co se stane, když zaprší? Jakou barvu má země, když ji držíme v ruce?
  • Ukázka krátkých videí přírody, kde živly působí /vichřice, tornádo, oheň, požár, povodně,..)
  • Nabídka různorodých činností v týdenním plánu: Přírodní živly

Realizace výtvarné činnosti

Čtyři papíry položí učitelka k sobě, aby vytvořila velký „čtverec“ a nakreslí na něj kruh/ovál, vystřihne. Vzniknou 4 části – každý pro jeden živel. Děti pracují po společně na celém díle, ale v každé části tvoří jinou technikou odpovídající živlu. Lze realizovat tak, že pro každý stoleček určíme jeden živel a každý jde kam chce, může i přecházet. Nebo pro každý den zvolíme jeden živel a kdo chce, jde si zkusit techniku (tak jsme to dělali my).

VZDUCH
Vzduch je tichý, lehký, čistý,
fouká v polích, nese listy.
Když je silný, hodně řádí,
domy bourá, stromy klátí.

Učitelka obarví vodu anilinovými barvami (např. světle modrá, tmavě modrá, fialová) Děti štětcem naberou obarvenou vodu, kápnou na poklad a brčkem kapku rozfoukávají. Pro výraznější barevnost můžeme zvolit i modrou tuš, kdy opět pomocí štětce tuš kápnou na podklad a rozfoukávají ji. Lze doplnit o nalepená peříčka, papírové motýlky, listí jako by je vítr unášel.

Čtyři živly
Čtyři živly

ZEMĚ
Země drží květ i stromy,
roste z ní náš chléb i domy.
Když se zlobí, začne třást,
spadne strom, dům i hráz.

Učitelka sama nebo s dětmi natrhá na vycházce různé listy, květiny, větvičky z jehličnanů, sesbírá kamínky, písek, zem apod. Listy necháme 1 den vylisovat, aby byly rovné, nekroutily se. Děti natírají pomocí štětce a temperových barev zadní stranu listu s vystouplou žilnatinou a otiskávají je. Po zaschnutí nanáší tekuté lepidlo na podklad a lepí na něj listy, květiny, písek atd.

OHEŇ
Oheň hřeje, světlo dává,
v krbu praská, oheň sálá.
Když ho ale nezastavíš,
může všechno spálit, víš.

Prstová malba pomocí prstových barev. Snaha, aby děti vedly oheň odspodu nahoru…Oheň může stoupat rovně, ve vlnkách, být jemný, dynamický.

Čtyři živly
Čtyři živly

VODA
Voda myje, ryby chová,
v řece, moři stále plová.
Když ji ale přijde moc
zaplaví dům přes den i noc.

Část náplně do bublifuku odlijeme do malých mističek a obarvíme ji tuší. Děti namáčí tvořítko na bubliny do obarvené směsi a foukají bubliny na papír. Tím jak některé bubliny praskají i ve vzduchu, či dětem ukápne barva, tvoří se na podkladu i kapky.

Čtyři živly

Cílem je si během krátké doby vyzkoušet vce rozmanitých výtvarných technik.

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *