- Výtvarný cíl: zachycení postupných fází proměn daného objektu
- Výtvarná technika (postup): fotografování, animace
- Pomůcky: fotoaparáty, notebook, program Windows Movie Maker, ovoce, nůž, modelovací hmota, hřebíky, chleba, obrázkové pohyblivé filmy, ukázkové animace, fotografie od Eadwearda Muybridgeho
Motivace a hra
- Víte, jak by vypadal svět za 100 let, kdyby najednou úplně zmizeli lidé?
- Co by se stalo doma s potravinami, domácími zvířátky, rybami uvězněných v akváriích, udržovanými parky a chodníky?
- Jak by začala působit matka příroda a její živly na svět vytvořený lidmi?
- Dětem ukážeme chleba, hřebíky (čerstvé/nové-plesnivé/zrezivělé).
- Pozorujeme změny vytvořené časem.
- Odhadujeme dobu, při které se tyto předměty přeměnily, a zjišťujeme, že každá věc má jinak dlouhý život stejně jako my, zvířata i stavby.
- My dnes zachytíme proměny v čase pomocí mnoha fotografií.
- Každý snímek bude nehybný a trochu jiný než předešlý.
- Při velmi rychlém přehrávání vytvoří snímky dojem pohybu.
- Žákům necháme kolovat obrázkové pohyblivé filmy.
- Naším cílem dnes bude vytvořit krátkou animaci – oživení.
- Poskytneme žákům výčet možností, jak vznikají různé animace (kreslením mnoha obrázků, pomocí modelíny, reálných objektů, počítačových programů).
- Dětem pustíme pro představu ukázky amatérských animací.
Realizace výtvarné činnosti
- Naší snahou bude objevit proměny na pomůckách, které jsou k dispozici a objektivem zaznamenat jednotlivé statické fáze, které při zrychlení povedou k jejímu rozpohybování.
- Čím větší počet snímků s nepatrnými změnami, tím bude animace věrohodnější.
- Na 1 s. filmu potřebujeme 8 fotek. Předmět by se měl posouvat s každým snímkem o 1 cm.
- Nejprve si vytvoříme návrhy a po konzultaci se pustíme do práce.
- Ukážeme si ovládání fotoaparátu, vysvětlíme si důležitou roli světla, blesku, stále stejného úhlu při fotografování, celkového uspořádání předmětů.
Závěr
- Z nafocených sérií zhotovíme animovaný film.
- Můžeme ho doplnit úvodními, závěrečnými titulky, hudbou.
- Diskutujeme nad tím, jak jednotlivé skupiny zvládly úkol, jestli je jasné, jakou proměnu v čase chtěly zachytit a zda předměty skutečně rozpohybovaly.
- Popřípadě doplníme, jaký další snímek by byl dobrý vytvořit, aby série plynule navazovala v pohybu.