Soustava planet

Výtvarný záměr:  zachytit strukturu a barevnost vybrané planety.

Výtvarná technika: plošný reliéf, malba temperovými barvami.

Pomůcky: kartony – kruh, sůl, voda, hladká mouka, vařečka, větší miska, temperové barvy, ploché štětce, palety, fotografie planet, ubrus.

Motivace

  • Seznámení se sluneční soustavou – kolik má planet, jak se jmenují a vypadají.
  • Lze pustit krátké video, prohlížet knížky o vesmíru .
  • Zaměříme se na vzhled jednotlivých planet – jaké mají barvy, prstence, jsou kamenné/plynné, mají povrch hladký nebo děravý jako Měsíc? Povídáme si o tom, jak každá planeta vypadá jinak.

Příprava učitelky

Učitelka připraví v míse SLANÉ TĚSTO – 2 hrnečky hladké mouky, 1 hrneček soli, 3/4 hrnečku vody. Na kartonové kruhy o poloměru 18 cm nám toto množství těsta vyšlo na 5 planet.

Realizace výtvarné činnosti

1. den – Modelování planet
Dětem dáme kruhový karton – základ pro jejich planetu. Prsty si nabírají kousky slaného těsta v misce a vtlačují ho do kartonu, dokud nezakryjí celý povrch. Pokud by vrstva těsta byla příliš silná, pomozte dětem s jeho rozetřením do stran a upozorněte, aby si braly méně. Pomocí prstů vytvářejí strukturu povrchu – dolíky, výstupky, škrábance evokující povrch. Pokud by těsto přesahovalo přes karton, odstraníme ho. Necháme zaschnout do druhého dne.

2. den – Malování planet
Fotografie planet (zdroj: Pinterest) rozložíme na stoly a děti si vyberou tu, jakou budou chtít tvořit. Konkrétní planetu lze také určit losem. Po výběru učitelka každému připraví paletku s odstíny (některé může i předem namíchat) , které se na jeho planetě vyskytují. Děti štětcem po povrchu spíše tupují. Učíme děti zapracovávat jednu barvu do druhé, aby vznikaly jemné přechody mezi barvami. Po celou dobu se děti zrakově opírají o fotografii planety. Hotové planety necháme zaschnnout. Díla podepisujeme na druhé straně.


Závěr

  • Společně vytvoříme z planet model sluneční soustavy – seřadíme je podle vzdálenosti od Slunce (obrázek z encyklopedie).
  • Ptáme se dětí jakou planetu tvořily a jak se jmenovala.
  • Výtvory vystavujeme položené, vedle můžeme položit i fotografe a rodiče mohou hádat, jakou planetu jejich dítě vytvářelo.
  • POZN: Vyjma planet lze zpracovat Slunce, Měsíc/ měsíce planet apod.
5/5 (1)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *