- Výtvarná technika (postup): prstová malba, koláž
- Pomůcky: bílé čtvrtky formátu A5, nůžky, tužky, lepidlo v tubě, černý a červený fix, barevné papíry A4 v odstínech zimy (světle modrá, modrá, fialová), 3 předměty s kulatým půdorysem, bílá prstová barva, ubrus
Motivace a hra
K zimě neodmyslitelně patří sněhulák. Nejlepší motivací je si sněhuláka nejprve společně postavit na školní zahradě. Pokud nám to však počasí nedovolí, zavzpomínáme na dobu, kdy jsme ho stavěli. Z čeho je sněhulák postaven? Hovoříme o velikosti jednotlivých koulí a jejich uspořádání na sněhulákovi (Má sněhulák všechny koule stejně velké? Která je nejmenší a která naopak největší?), z čeho jsou vytvořené ruce, čím sněhuláka můžeme ozdobit (šála, čepice, starý hrnec, mrkev na nos, větvička do ruky, kamínky=knoflíky).
Realizace výtvarné činnosti
Pro tuto činnost je dobré si vyhradit 3 stanoviště=stolečky. Na jeden rozmístíme různé odstíny barevných papírů, na druhém stolečku děti obkreslují, vystřihávají a lepí kolečka a na třetím je prostor pro prstovou malbu.
Nejprve najdeme ve třídě 3 předměty, které bychom mohli obkreslit, a vznikly by nám 3 velikostně odlišné kruhy. Lze použít např. hrníček z kuchyňky, kelímek od jogurtu, různé kruhové podstavce např. od značek, loutek; plechovky atd.
Děti si na bílou čtvrtku A5 obkreslí 3 velikostně rozdílné kruhy a vystřihnou je. Poté si vyberou barvu pozadí pro sněhuláka. Dobré je upozornit, aby začínali s lepením od největší koule a tu neumisťovaly úplně dolů (aby se pod sněhuláka vešel sníh, či kopec). Při lepení dbáme na to, aby k sobě koule přiléhaly. Po nalepení sněhulákovi dokreslíme fixem detaily (knoflíky, obličej, ruce z klacíků, čepici, či hrnec). Na závěr pomocí bílé prstové barvy děti dokreslí prstíkem sníh (kopec) a sněhové vločky.
Závěr
Můžeme hodnotit pracovní provedení (jak pečlivě děti vystříhávaly koule a správně i čistě je lepily), ale i výraz (který sněhulák je nejvíce veselý, co má místo rukou, jakou pokrývku hlavu jsme mu nasadili).