Rychlá pomoc pro učitele: 60 řešení náročných situací
Učitelé dennodenně řeší situace, které narušují výuku a pracovní atmosféru ve třídě. Ať už je to žák, který usnul či naopak šaškuje, nebo jiný, který se bojí udělat chybu, či stále negativní kolega – pro (nejen začínajícího) učitele to představuje zátěž. Zkušení autoři a autority na poli dnešního vzdělávání popisují 60 takových situací v pěti oblastech: výzvy při práci se žáky, výzvy při práci s dospělými (rodiči a kolegy), výzvy při řízení třídy, výzvy při samotné výuce a profesní výzvy. Kniha je nedocenitelným pomocníkem pro učitele, ale inspiraci v ní najdou i vychovatelé či vedoucí dětských skupin.
Recenze
Odborná publikace se zabývá 60 běžnými obtížemi, s nimiž se většina učitelů pravidelně setkává. Nápady, rady a strategie pro nejčastější obtížné situace vychází z praktických zkušeností nejlepších učitelů. Je jedno, zda učíte prvním rokem nebo desítky let – u některých návrhů se ujistíte, že situace řešíte správně, některé strategie můžete drobně vylepšit a jiné postupy mohou být pro vás zcela převratné. Knihu lze samozřejmě číst od začátku až do konce, ale víc se přikláním k tomu si vybrat kapitoly dle toho, jaké téma se vztahuje k vašim potřebám. Tím nechci nabádat k vynechání ostatních kapitol, ba naopak. Ač budete mít pocit, že se vás téma netýká, můžete v něm objevit nové nápady, díky nimž se v této oblasti stanete výkonnější. Kniha je rozčleněna tak, aby se v ní snadno orientovalo. Text se dobře se čte, je pochopitelný, neobsahuje složitou odbornou terminologii.
Všechny situace jsou v knize očíslované, s rozsahem na 2-3 strany. Název jednoznačně sděluje, čeho se problém týká. Každá situace je pak rozdělená na tři části, a to:
- výchozí situace – popis obtížné situace,
- zkuste – důvody, proč se student tak může chovat + návrh/y, jak situaci řešit,
- zapamatujte si – shrnutí a několik připomenutí.
V publikaci nejvíc inspirace najdou učitelé žáků 2. stupně ZŠ a středních škol, ale i učitelé mladších žáků mohou objevit odpovědi na své otázky týkající se například práce s kolegy, rodiči, nadřízenými, řízením třídy, profesních výzev. Nebudu lhát, že mě oslovily všechny rady uvedené v knize. I přesto jsem našla mnoho zajímavých tipů jako např. jak dostat žáka na chodbu, když tam odmítá jít; jak řešit zapomenuté pomůcky, jak na žvanily, žalování, jak správně tvořit prověrky a jak je hodnotit, jak reagovat na otázku, na kterou neznáte odpověď, jak vhodně odměňovat studenty.
Věřím, že v knize najdete užitečné myšlenky a návrhy, které vám pomohou se vyrovnat s mnoha překážkami, se kterými se setkáváte. I kdybyste začali používat jen několik uvedených strategií, bude vaše úsilí odměněno úspěchy vašich dětí. A za to to přeci stojí.