- Výtvarná technika (postup): kombinovaná technika (koláž, otisky, malba válečkem)
- Pomůcky: čtvrtky A3, nůžky, pravítko, tužka, temperové barvy (tmavě a světle modrá, zelená, fialová, bílá), silnější ploché štětce, polystyrénové kuličky, bublinková folie, papírové ruličky, děrovačka-sněhová vločka, kancelářský papír, korkové špunty, tiskátko-spirála, lepidlo v tubě, kelímek na bílou temperu, grafický váleček, folie-deska na válení barvy, ubrus
Motivace a hra
Sněhové vločky mají překrásné tvary šestiúhelníku. Jsou to maličké zázraky nekonečné krásy. Na světě nenajdeme dvě naprosto stejné. Pro inspiraci ukážeme fotografie vloček Wilsona Bentleyho, prvního fotografa sněhových vloček.
Provádíme pokusy se sněhem – pod lupou pozorujeme jednotlivé vločky na oblečení, ve třídě zkoumáme nabraný sníh. Je studený, mokrý, v teple taje, roztátý obsahuje nečistoty, i když je bílý. Jak taje, tvrdne a zmenšuje se.
Na hudbu (např. Čtvero ročních období – Antonio Vivaldi) děti tančí s gázovinou (=šátkem). Vyrobené papírové vločky rozložíme volně po koberci. Děti mezi nimi chodí, běhají, prohlížejí si je, přeskakují. Děti si vyberou papírovou vločku a znázorňují její pohyb při chůzi. Nosí ji na dlani, hlavě, vyhodí je lehce a sledují, jak padají. Na závěr vločky uklidíme – roztání.
Příprava učitelky
- Bublinkový váleček – delší papírovou ruličku (např. od kuchyňských utěrek obalíme bublinkovou folií a slepíme izolepou. Dobré je takto vytvořit alespoň 2 bublinkové válečky, aby se děti mohly střídat (dobré je i dětem sdělit, aby bublinky nemačkaly, jinak by váleček při otisku ztrácel svůj vzor)
- Čtvrtky – čtvrtky A3 si položíme na výšku. Kratší stranu zkrátíme na cca 20 cm, čímž nám vznikne podlouhlý obdélník.
- Sněhové vločky – sněhové vločky pomocí děrovačky mohou vyrábět děti, nebo učitelka. Vyražené vločky v papíře můžeme také použít. Odstřihneme jednotlivé proužky, které děti poté mohou různě je stříhávat a lepit na podklad. Další možností pokud nemáme děrovačku je vytvoření klasických vloček překládáním a stříháním papíru.
Realizace výtvarné činnosti
Nejprve si vytvoříme barevný podklad pomocí grafického válečku. Na folii, sklo,… naneseme odděleně tempery (modrá, zelená, fialová,…), které pomocí válečku lehce rozválíme, aby se při práci na váleček nevázalo příliš barvy. Děti si položí čtvrtku na šířku, válečkem přejíždí po čtvrtce všemi směry, snaží se o propojení barev a tím i o vznik nových odstínů. Požadavky klademe na zaplnění celé plochy bez bílých míst, aby barva byla nanášena válením válečku nikoliv „šmidláním po čtvrtce“ a aby nikde nevznikaly vysoké nánosy tempery.
Po zaschnutí je dobré čtvrtky vložit např. pod knížky, aby se narovnaly. Na stoleček připravíme potřebné materiály ke koláži a otiskům (polystyrénové kuličky, vystřihané vločky i proužky s vyraženými vločkami, bílou temperovou barvu, štětce, tiskátko spirály, korkové špunty, bublinkové válečky, lepidlo, nůžky). Pro lepší manipulaci i práci položíme čtvrtky opět na šířku. Dětem pouze vysvětlíme, co mohou lepit, jak nanášet barvu na válečky, tiskátko a špunty. Vše ostatní už zcela necháme na nich. Do práce jim nijak nezasahujeme. Koláže jsem vystavovala na délku, proto jsem se vždy dětí zeptala, jak výtvor patří, dle toho jsem zvolila místo pro jméno dítěte.