- Výtvarný záměr: reálné zachycení tvaru ptačího těla, uplatnění dekoru
- Výtvarná technika (postup): tisk z výšky (folioryt)
- Pomůcky: krabice od vína, mléčných výrobků; ořezané tužky, obrázky ptáků, černá tiskařská barva, grafický váleček, polévková lžíce, deska na válení barvy, čtvrtky formátu A4
Motivace a hra
Prohlížíme si knihy o ptácích. Nejvíce nás zaujme pestré zbarvení ptačích těl, díky němuž i jednotlivé druhy poznáme. Dalšími znaky je zobák a ptačí peří rostoucí na těle, křídlech i ocase, které se liší tvarem, barvou i velikostí. Učitelka před děti položí obrázky různých ptáků. Děti mají za úkol poznat, jakého ptáka učitelka představuje. Ta sděluje informace a děti na základě obrázků zjišťují, kterého ptáka popisuje. Např.: Mám bílo-černé peří, dlouhé nohy, úzký dlouhý zobák a hnízdím na komíně.
Některé druhy mají na hlavě okrasnou chocholku tvořenou z peří (ukázka chocholouše, dudka, korely). Páv nosí dokonce na hlavě korunku a jeho ocas krášlí paví oka. Ptáci tedy kromě zbarvení mohou být pozoruhodní dekorativními prvky objevující se na peří a útvary vyrůstající na hlavě.
Realizace výtvarné činnosti
Učitelka připraví destičky, na které budou děti vyrývat tužkou ptáčky. V průběhu roku sbíráme krabice od mléka i vína, které mají uvnitř stříbrný povrch. Krabici nůžkami rozstřihneme, odstraníme dno a víko. Pro práci využijeme část krabice s přední stranou bez přehybů (viz fotografie). Na stříbrnou stranu děti kreslí ořezanou tužkou s mírným přítlakem. Tužka ve folii zanechává rýhy nikoliv tuhu.
Na plastové/skleněné desce rozválíme tiskařskou barvu a válečkem ji nanášíme na matrici vyrytého motivu. Snažme se využít přiměřeně barvy, aby ji měla matrice dostatek pro tisk, ale zároveň aby se příliš nedostávala do rýh. Matrici přemístíme na čisté místo, položíme na ni čtvrtku a čistým válečkem, nebo polévkovou lžící provedeme ruční tisk. Při tisku z výšky se tiskne vyvýšená plocha, vyhloubená místa se netisknou a zůstávají bílá. Pokud se nám otisk nepovede, lze matrici opláchnout pod vodou, osušit hadříkem a tisk několikrát zopakovat.
Závěr
Děti zhodnocují, kde málo přitlačily na tužku. Pokud se jim první tisk nepovedl, po druhé již volily více/méně barvy, dávaly si pozor na místa, kde se barva dostala do rýh.
Pingback: Ptáci v zimě | Výtvarná výchova