- Výtvarný záměr: podporovat tvořivost při práci s netradičními materiály a technikami.
- Výtvarná technika: prstová malba, práce s papírem.
- Pomůcky: čtvrtka A1, světle hnědý papír, tmavě hnědý suchý pastel, lepidlo v tubě, tekuté lepidlo, štětec na lepidlo, černá tempera, černý centropen, pohyblivé oči, bílé fazole ( navíc: fixy)
Motivace
- Diskuse: Kdo ví, kde bydlí mravenci? Jak vypadá jejich domeček? Co tam všechno mají? Viděli jste někdy mraveniště v lese? Co dělají mravenci behem dne?
- Prohlížení fotografií, sledování videí o mravencích, povídání o jejich životě, pracovitosti, organizaci
- PH: Mravenčí komůrky
– každé dítě (= mravenec) si na koberec přinese židličku = mravenčí komůrka, do které si vlezou
– děti = mravenci mají za úkol vlézt si pod židličku – do komůrky
– děti chodí mezi židličkami a učitelka říká:
Prší! Déšť přichází támhle z hůrky. Mravenci šup do komůrky!
– u starších odebíráme židličky, u menších, zvoláme: „Už neprší“ , děti vylezou, prochází se kolem židliček, hru několikrát opakujeme
Realizace výtvarné činnosti
Učitelka na čtvrtku A1 nakreslí půlkruh (= symbolizuje půsorys mraveniště). Skupina dobrovolníků dostane světle hnědý papír, který trhají na různě velké kousky, mačkají, rozloží a přilepí lepidlem v tubě do předem vyznačeného půlkruhu. Mezi papíry necháváme mezery (= cestičky a komůrky v mraveništi). Tmavě hnědým suchým pastelem přejíždí na plocho po povrchu pomačkaného papíru: zvýrazní tak struktru a vytvoří plastický dojem pozemních chodbiček a komůrek.
Mravence si vytvoří každý sám. Prstem namočeným v černé barvě udělají 3 otisky prstů (hlava, hruď, zadeček mravence). Nečekáme na zaschnutí, děti si vyberou menší pohyblivé oko a tekutým lepidlem mu ho přilepí. Pokud to je možné, dokreslí děti mravenci správný počet nohou a tykadla.
Mraveniště můžeme doplnit o bílé fazole jako vajíčka a různé další luštěniny jako zásoby potravy. Děti, které budou chtít, mohou dokreslit fixami kytičky, trávu, jehličí, motýlky apod., které by byly součástí okolí mraveniště.
Závěr
- Pod každého mravence napíšeme jméno dítětě, které ho vytvořilo.
- „Poznáš, jaký mravenec je tvůj? Co tě nejvíc bavilo? Co bylo pro tebe nejtěžší?“