Mraveniště

  • Výtvarný záměr:  podporovat tvořivost při práci s netradičními materiály a technikami.
  • Výtvarná technika: prstová malba, práce s papírem.
  • Pomůcky:  čtvrtka A1, světle hnědý papír, tmavě hnědý suchý pastel, lepidlo v tubě, tekuté lepidlo, štětec na lepidlo, černá tempera, černý centropen, pohyblivé oči, bílé fazole ( navíc: fixy)

Motivace

  • Diskuse: Kdo ví, kde bydlí mravenci? Jak vypadá jejich domeček? Co tam všechno mají? Viděli jste někdy mraveniště v lese? Co dělají mravenci behem dne?
  • Prohlížení fotografií, sledování videí o mravencích, povídání o jejich životě, pracovitosti, organizaci
  • PH: Mravenčí komůrky
    – každé dítě (= mravenec) si na koberec přinese židličku = mravenčí komůrka, do které si vlezou
    – děti = mravenci mají za úkol vlézt si pod židličku – do komůrky
    – děti chodí mezi židličkami  a učitelka říká:
    Prší! Déšť přichází támhle z hůrky. Mravenci šup do komůrky!
    – u starších odebíráme židličky, u menších, zvoláme: „Už neprší“ , děti vylezou, prochází se kolem židliček, hru několikrát opakujeme

Realizace výtvarné činnosti

Učitelka na čtvrtku A1 nakreslí půlkruh (= symbolizuje půsorys mraveniště). Skupina dobrovolníků dostane světle hnědý papír, který trhají na různě velké kousky, mačkají, rozloží a přilepí lepidlem v tubě do předem vyznačeného půlkruhu. Mezi papíry necháváme mezery (= cestičky a komůrky v mraveništi). Tmavě hnědým suchým pastelem přejíždí na plocho po povrchu pomačkaného papíru: zvýrazní tak struktru a vytvoří plastický dojem pozemních chodbiček a komůrek.

Mravence si vytvoří každý sám. Prstem namočeným v černé barvě udělají 3 otisky prstů (hlava, hruď, zadeček mravence). Nečekáme na zaschnutí, děti si vyberou menší pohyblivé oko a tekutým lepidlem mu ho přilepí. Pokud to je možné, dokreslí děti mravenci správný počet nohou a tykadla.

Mraveniště můžeme doplnit o bílé fazole jako vajíčka a různé další luštěniny jako zásoby potravy. Děti, které budou chtít, mohou dokreslit fixami kytičky, trávu, jehličí, motýlky apod., které by byly součástí okolí mraveniště.

Závěr

  • Pod každého mravence napíšeme jméno dítětě, které ho vytvořilo.
  • „Poznáš, jaký mravenec je tvůj? Co tě nejvíc bavilo? Co bylo pro tebe nejtěžší?“
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *