Montessori školka

Montessori školka

Montessori školka: Jak to v ní chodí?

Montessori pedagogika se mezi rodiče stále více šíří. Vzniká stále více mateřských škol, které mají v názvu montessori. Rodiče často vůbec nevědí, co od montessori zařízení čekat, případně se těžko orientují v tom, jak vypadá dobrá montessori mateřská škola, která plně naplňuje dané principy. Cílem knihy je ukázat rodičům, jak taková autentická školka vypadá, a také odpovědět rodičům na otázky, které je při návštěvě montessori školky napadají. Zároveň kniha zdůvodňuje, proč se zde s ohledem na vývoj dítěte a teorii montessori pedagogiky určité věci dějí, např. proč nejsou na nástěnkách sněhuláci, proč je ve školce pracovní ticho, proč se ráno všichni nescházejí na společném kruhu, proč se zde nečtou pohádky, zda není v montessori málo pohybu, jak je to s kreativitou, proč nejsou ve třídách hračky apod.? Rodiče se tak stanou vědomými a poučenými partnery pedagogů, budou vědět, na co se učitelů ve vybrané školce ptát a budou se moci poučeně rozhodnout, která školka je pro jejich dítě nejvhodnější.

 

Recenze

Kniha je primárně určena rodičům, kteří uvažují o umístění svého dítěte do montessori školky a zajímá je, jak to v ní doopravdy chodí. Pokud i pedagogy klasických MŠ zajímá, jak školka funguje, v čem se liší od státní, doporučuji vám si ji přečíst také – mohu slíbit, že ji přečtete skoro jedním dechem.  Autorka v knize popisuje autentickou montessori školku dle globálního standardu, jejíž patronkou je zakladatelka Maria Montessori. Kniha NENÍ teorií montessori školky, neobsahuje  proto ukázky práce s pomůckami, avšak všímaví pedagogové pochytí hrstku zajímavých nápadů, které lze využít i v běžné MŠ.

O montessori školce jsem věděla jen velmi málo, líbilo se mi (stejně jako asi každé učitelce), že je ve třídě ticho, děti si pomáhají, neruší ostatní, umí se soustředit na činnost, uklízí si po sobě bez napomínání pomůcky.  Jak je možné, že my s tím i přes veškerou snahu bojujeme? Přitom pracují se stejným počtem dětí jako my. To byly důvody, které mě motivovaly si knihu přečíst a dozvědět se něco nového, co by mě třeba i trochu inspirovalo v mé práci.  Velmi mě překvapilo, jak se zde pracuje s chybou, že každá věc má ve třídě nějaký význam, nic tam není zbytečně a pokud část hračky chybí, je odstraněna a děti si s ní už nehrají.

Školka pracuje i s principy, se kterými ne každá učitelka/maminka bude souhlasit.  Je potřeba si proto uvědomit, že pokud dáte dítě do této MŠ, nebo budete chtít v této školce pracovat, tak budete muset respektovat i to, že si děti ve školce nebudou nikdy hrát s autíčky, panenkami; na nástěnkách ani oknech nebudou viset dětské práce, nebudou poslouchat pohádky o krtečkovi, Červené Karkulce a musíte se připravit i na to, že učitelé dětem sdělí, že čerti, Ježíšek a zoubková víla neexistuje. Důvodem je to, že školka děti učí skutečnosti a pravdivosti, ne si hraní života na jako.  Děti tak přijdou do styku se skutečnou ledničkou, žehličkou, nožem, přípravkami na úklid – nic nebude jako, ale doopravdy. Naučí se dovednostem, které málokdo v tomto věku bude ovládat.

Každá kapitolka sděluje, na jaké věci byste se ve třídě měli dívat a co byste rozhodně vidět neměli.  Na konci knihy jsou všechny tyto body na jednom místě a navíc s prostorem pro zaškrtávání při přímém pozorování v montessori školce.

Velkým přínosem (hlavně pro učitele) je rozsáhlý obsah s nabídkou knih určených pro děti řazených podle témat. Jedná se o knihy od různých nakladatelství, které už svým názvem vypovídají o tom, že se jedná o velmi kvalitní dětskou literaturu.

Přiznávám se, že jsem od knihy čekala míň, ale svým obsahem psaným srozumitelným jazykem mi dala jako učitelce a zároveň mamince daleko víc než jsem přepokládala.

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *