- Výtvarný úkol: v náhodném tvaru zmuchlané látky hledat náznaky lidí, zvířat, věcí a objevený tvar na xerokopii barevně zvýraznit
- Výtvarná technika/postup: xerokopie dokreslovaná pastelkami
- Pomůcky: bílá látka/šátek, kopírka, pastelky
Motivace a hra
- Pozorování a předvádění: Co všechno dokáže obyčejný šátek? – Jak nás promění? Můžeme si ho uvázat na babku, na turban, na slepou bábu, můžeme jím zamávat na rozloučenou, schovat se pod ním, ovázat si bolavou ruku, udělat na něm uzel.“ Ideální je, pokud každé dítě má vlastní šátek a může s ním manipulovat. Pokud nemáme dostatek šátků, učitelka předvádí úkony na jednom dobrovolníkovi.
- Motivační seznámení s úkolem – Už jste někdy viděli v mracích rybu, psa, ptáka, srdce, slona, nebo dokonce čarodějnici? Se šátky je to podobné. Pokud je náhodně zmuchláme a okopírujeme, v jejich přehybech můžeme objevit tvary, které nám něco připomínají. (upraveno z námětu K. Cikánové)
Realizace výtvarné činnosti
Starší děti si látku samy naaranžují a okopírují (nejideálnější varianta). U dětí předškolního věku je vhodnější, aby tyto kroky podnikl pedagog, ale vytvořil dostatečně odlišných xerokopií a i ty namnožil. Před kopírováním bílé látky ji ještě upravíme zmačkáním, smotáním, aby látka byla zajímavá na různé přehyby, světla a stíny. Na kopírovacím stroji lze tisky zvětšovat, zmenšovat, popř. je tisknout na barevný papír.
Na stůl rozložíme xerokopie, které si děti prohlíží ze všech stran, různě s papírem otáčí a objevují, že záhyby a stíny mohou (ale nemusí) připomínat nejrůznější konkrétní obrazy. Jakmile objeví tvar připomínajícímu něco konkrétního, zvýrazní ho kresbou.
Závěr
- Pojmenování vytvořených artefaktů
- Možné pokračování v tvorbě – Prvky lze vystřihnout a sestavit je do dějového celku (možnost dokreslit i něco navíc – tělo k hlavě, květinu, koště, meč).