- Výtvarný cíl: postupné zvětšování kruhového tvaru, modelace objemu střídáním světlých a tmavých barevných papírů
- Výtvarná technika (postup): práce s papírem
- Pomůcky: barevné papíry (tmavě a světle modrý, bílý, šedý, zelený, žlutý), nůžky, tužky, lepidlo v tubě, černý kreslící karton formátu A0-A1, fotografie kruhových vln, igelitová plachta
Motivace a hra
Viděly děti někdy kruhy na vodní hladině? Co je vytváří? (dešťové kapky, hození předmětu do vody, ryba atd.). Při vhození předmětu do vody se na nehybné hladině roztočí pravidelné kruhy. Čím větší předmět do vody spadne, tím větší vzniknou vlny. Nezáleží na tom, jaký má předmět tvar, vždy se okolo něj utvoří kruhy, které se s jejich rozšiřováním postupně ztrácí. Kdybychom hodili dva kamínky kousek od sebe, kruhy do sebe nenarazí, ale nepřerušovaně půjdu svou cestou dál.
Děti uchopí okraje igelitové plachty ve tvaru kruhu a postupně na ni hází drobné předměty; pozorujeme, co se děje s povrchem plachty. Před hlavní činností můžeme zařadit grafomotorické cvičení, kdy děti nejprve ve vzduchu, poté na papír nakreslí malý kruh a ten postupně zvětšují.
Realizace výtvarné činnosti
Když se na hladině začne tvořit kruhová vlna, vždy začíná nejmenším kruhem, který postupně narůstá do většího. Aby kruhy opticky působily jako vlny, je potřeba střídat tmavé a světlé odstíny papírů. Tmavší barvy se zdají být blíž než světlejší. Jejich pravidelným střídáním docílíme efektu vlnění. Pravdivost můžeme doložit na fotografiích reálných kruhových vln.
Dětem pro práci nabídneme co nejširší paletu studených odstínů barevných papírů. Děti si tužkou předkreslí malý kruh, vystřihnou ho a nalepí na jiný barevný papír. Následující kruhy lze vytvářet dvojím postupem. Buď si opět tužkou okolo menšího kruhu nakreslíme větší kruh, který vystřihneme nebo rovnou stříháme bez pomocné linky. Takto postupujeme do doby, než jsou děti s velikostí kruhu spokojeni. Po celou dobu práce nabádáme k šetření papíru – menší kruhy se snažíme vždy umisťovat na kraj papíru, nikoliv doprostřed, kdy se ihned znehodnotí celý list papíru. Motivujeme děti, aby se kruhová vlna skládala alespoň z 5 kruhů. Svou vlnu děti dle vlastního kompozičního cítění upevní lepidlem na černý karton. V žádném případě nebráníme tomu, kdyby někdo chtěl, aby se jeho vlna překrývala s jinou.
Závěr
Jednotlivé kruhy se od sebe liší barevně i velikostně. Dle velikosti vymýšlíme, co mohlo daný kruh na rybníce vytvořit. Všimněme si, že kruhy s využitím menší škály barev se na naší vodní ploše více podobají těm skutečným. Jde však o výtvarné cítění každého jedince, proto jako pedagogové oceňujme předně pečlivost při práci a celkové nadšení při činnosti.