- Výtvarný záměr: rozvíjet smyslové vnímání, experimentovat s novými materiály
- Výtvarná technika: kombinovaná technika
- Pomůcky:
- podklad: bílé čtvrtky A4, barevné papíry A4, nůžky, černé fixy, lepidlo v tubě
- hrneček: papírové kelímky, kousek čtvrtky, tužka, nůžky, tekuté lepidlo, temperové barvy, štětce na barvu i lepidlo
- kaše: pěna na holení, tekuté lepidlo, miska, lžíce, čajová lžička
Motivace
- Čtení/ převyprávění pohádky
- PH: Hrnečku vař/Hrnečku dost! – střídání běhu se štronzem
- Diskuse o různých druzích kaší, které děti znají + ukázka a osahání rýže, krupičky, ovesných vloček
- Brainstorming: Co by hrneček ještě mohl vařit?
- Dechové cvičení: Hrnečku dost! – bublání do vody, na signál: „Hrnečku, dost“ přestat
- Pokus: Hrnečku, vař! – reakce jedlé sody na ocet
Realizace výtvarné činnosti
Děti si vyberou dva barevné papíry, které rozstřihneme na polovinu, aby vznikl formát A5 a s dopomocí učitelky si je děti přilepí na čtvrtku. Pro představu si přiloží bílý kelímek na barevný podklad a určí, jaká barva bude dole (= ubrus) a jaká nahoře. Spodní barevný papír děti ozdobí libovolnými vzory pomocí černé fixy, lze na něj i nakreslit obrázek – rozhodnutí necháme na dětech.
Papírové kelímky rozstřihneme na dvě poloviny. Děti si kelímek přiloží ke kousku čtvrtky a dokreslí mu ouškou, které si vystřihnou (v případě menších dětí dopomůže učitelka). Pro svůj hrneček si vyberou libovolnou temperovou barvu (vyjma 2 shodných barev s podkladem) a vymalují ho včetně ouška. Kdo by měl zájem, může dekorovat i hrneček, a to třeba pomocí bílé tempery a vatového tamponku do uší. Hrneček i ouškou přilepíme tekutým lepidlem k podkladu.
Do misky nastříkáme pěnu na holení a k ní postupně přiléváme tekuté lepidlo v poměru přibližně 3 (pěna): 1 (lepidlo). Promícháváme lžící, jakmile se začne pěna trochu táhnout, je hotovo (raději přidejte víc lepidla než méně). Děti nabírají z misky směs na lžičku a umisťují ji do hrnečku, tak aby vypadala jako přetékající kaše. Kaše drží mnohdy na lžičce, proto naveďme děti, aby si pomohly i prsty. Připomenout, že stejně jako v pohádce musíme vědět, kdy říct „Hrnečku, dost!“
Směs na topení ztvrdne na povrchu i do 1 hodiny.
Závěr
- Jaké pro tebe bylo pracovat s pěnou? Co se ti na tom nejvíc líbilo?
- Pozn.:Takto nadýchaná kaše jako je vidět na fotografiích vydrží ve stejném stavu týden. Následně postupně víc vysychá – stále i tak zůstává na povrchu platická, ale už nemá takový objem jako na počátku.