Hrnečku, vař!

  • Výtvarný záměr:  rozvíjet smyslové vnímání, experimentovat s novými materiály
  • Výtvarná technika: kombinovaná technika
  • Pomůcky:
    • podklad: bílé čtvrtky A4, barevné papíry A4, nůžky, černé fixy, lepidlo v tubě
    • hrneček: papírové kelímky, kousek čtvrtky, tužka, nůžky, tekuté lepidlo, temperové barvy, štětce na barvu i lepidlo
    • kaše: pěna na holení, tekuté lepidlo, miska, lžíce, čajová lžička

Motivace

  • Čtení/ převyprávění pohádky
  • PH: Hrnečku vař/Hrnečku dost! – střídání běhu se štronzem
  • Diskuse o různých druzích kaší, které děti znají + ukázka a osahání rýže, krupičky, ovesných vloček
  • Brainstorming: Co by hrneček ještě mohl vařit?
  • Dechové cvičení: Hrnečku dost! bublání do vody, na signál: „Hrnečku, dost“ přestat
  • Pokus: Hrnečku, vař! – reakce jedlé sody na ocet

Realizace výtvarné činnosti

Děti si vyberou dva barevné papíry, které rozstřihneme na polovinu, aby vznikl formát A5 a s dopomocí učitelky si je děti přilepí na čtvrtku. Pro představu si přiloží bílý kelímek na barevný podklad a určí, jaká barva bude dole (= ubrus) a jaká nahoře. Spodní barevný papír děti ozdobí libovolnými vzory pomocí černé fixy, lze na něj i nakreslit obrázek – rozhodnutí necháme na dětech.

Papírové kelímky rozstřihneme na dvě poloviny. Děti si kelímek přiloží ke kousku čtvrtky a dokreslí mu ouškou, které si vystřihnou (v případě menších dětí dopomůže učitelka). Pro svůj hrneček si vyberou libovolnou temperovou barvu (vyjma 2 shodných barev s podkladem) a vymalují ho včetně ouška. Kdo by měl zájem, může dekorovat i hrneček, a to třeba pomocí bílé tempery a vatového tamponku do uší. Hrneček i ouškou přilepíme tekutým lepidlem k podkladu.

Do misky nastříkáme pěnu na holení a k ní postupně přiléváme tekuté lepidlo v poměru přibližně 3 (pěna): 1 (lepidlo). Promícháváme lžící, jakmile se začne pěna trochu táhnout, je hotovo (raději přidejte víc lepidla než méně). Děti nabírají z misky směs na lžičku a umisťují ji do hrnečku, tak aby vypadala jako přetékající kaše. Kaše drží mnohdy na lžičce, proto naveďme děti, aby si pomohly i prsty. Připomenout, že stejně jako v pohádce musíme vědět, kdy říct „Hrnečku, dost!“

Směs na topení ztvrdne na povrchu i do 1 hodiny.

Závěr

  • Jaké pro tebe bylo pracovat s pěnou? Co se ti na tom nejvíc líbilo?
  • Pozn.:Takto nadýchaná kaše jako je vidět na fotografiích vydrží ve stejném stavu týden. Následně postupně víc vysychá – stále i tak zůstává na povrchu platická, ale už nemá takový objem jako na počátku.
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *