- Výtvarný cíl: zvýraznění dominanty výškovým kontrastem
- Výtvarná technika (postup): asambláž
- Pomůcky: kartony A3, lepidlo, tavná pistole, izolepa, štětec, toaletní ruličky, kelímky od jogurtů, plechovky, víčka od lahví, igelitové pytlíky, barevné spreje, igelity, ukázka asambláží
Motivace a hra
- Co si představíme pod pojmem dominanta v krajině?
- V přírodě můžeme nalézt dominanty v podobě kopců, hor, hradů, tvrzí, zámků (Bezděz, Trosky, Říp), které zkrášlují okolí, ale i ve formě sídlišť, paneláků a továren, jež na kráse ubírají.
- Následuje diskuse o jejich úloze, v čem spatřují klady a zápory těchto výškových staveb.
- Zhotovíme si malé makety krajin s dominantami pomocí asambláže (3 rozměrná koláž), která dodá obrazu prostorový rozměr.
- Tento postup byl objeven dadaisty.
- Předměty jsou k ploše upevňovány vázáním, lepením, svařováním, lisováním.
- Nahlížíme na ně povětšinou z vrchu.
- Protože my ale budeme tvořit výškovou asambláž, náš pohled bude směřovat z boku.
- Inspirací pro nás budou především čeští výtvarníci jako Karel Nepraš, jehož asambláže působí až hrůzostrašně a Jaroslav Vožniak.
- Můžeme poukázat i na obrovské stavby vyčnívající vysoko nad povrch země.
Realizace výtvarné činnosti
Každý si vytvoří na karton krajinu s výraznými stavbami, které zásadním způsobem ovlivňují vzhled přírody a to tak, že budeme různé nepotřebné odpadky vkládat a lepit k podložce. Na materiál se neohlížíme. V závěru asambláž sjednotíme barvami pomocí sprejů, aby vznikl jeden celek s různě vyvýšenými místy. Tím narušíme harmonický řád přírody.
Závěr
Hotové asambláže instalujeme po škole na uvážení dětí.Hledáme objekty s nejvyššími a nejvíce vrcholy. Naopak se pozastavujeme u těch, kde stavby pomalu splývají s horizontem krajiny. Žáci hovoří, co jednotlivé vytvořené dominanty představují.