- Výtvarný záměr: objevování rozličných odstínů červené, šedé, zelené mícháním barev
- Výtvarná technika/postup: malba temperovými barvami
- Pomůcky: čtvrtky formátu A4, tužky, temperové barvy, štětce, kelímky s vodou, palety, ubrusy
Motivace a hra
Před výtvarnou aktivitou děti seřazují pohádkové obrázky podle časové posloupnosti, pohádku společně vypravujeme i dramatizujeme. Představte si pohádkové postavy z Červené Karkulky a přemýšlejte, jaká barva by nejlépe vyjádřila Karkulku (červená), myslivce (zelená), a vlka (šedá). Děti si rozdělí čtvrtku sítí různě velkých čtverců pomocí tužky a určí si postavu, kterou na zadní stranu společně se jménem napíšeme. Třída se promění v les a děti v postavy, které si vybraly. Nejprve pohybem ztvárňují danou postavu a následně každá skupina hledá po třídě věci v barvě, která jejich postavu vyjadřuje, ty shromažďují na jednom místě. Všímáme si kolik odstínů má červená, šedá (bílá, černá) a zelená barva.
Realizace výtvarné činnosti
Stolečky rozdělíme na tři oddělené skupiny – Karkulky, vlci, myslivci. Do čtverců postupně vnášejte barvy pro danou postavu. Hledejte nové odstíny, které získáte smícháním dvou barev. Experimentujte, všímejte si, co se děje s barvami, když do nich přidáte bílou, žlutou, nebo hnědou a vytvořte tak vzorník nejvýstižnějších barevných odstínů.
Karkulky a myslivci si pohrají s lomenými barvami, smíchají dvě barvy a vznikne tak nový odstín obsahující nádech obou barev. Karkulky na paletu dostanou vymáčknutou bílou, žlutou, oranžovou, červenou a hnědou temperu, myslivci – bílou, žlutou, hnědou, světle a tmavě zelenou. Vlci budou pracovat pouze s neutrálními barvami a to s černou a bílou, kdy se nové odstíny budou lišit jen světlostí. Všechny skupiny mohou v některých čtvercích použít poskytnuté barvy bez jejich míchání, ale pro většinu čtverců se snažíme najít nové odstíny. Barvy mísí na společné paletě, využívají odstíny své i kamarádů ve skupině. Na konci nám vzniknou monochromatické abstraktní obrazy.
Závěr
Jak se vám líbilo míchání barev a vytváření nových tónů? Věděli jste předem, jaké barvy vytvoříte, anebo tomu napomohla spíše náhoda? V jaké kompozici najdeme nejvíce nových zajímavých odstínů pro Karkulku, vlka a myslivce?
Pingback: Z pohádky do pohádky | Výtvarná výchova