Antistresová knížka pro učitelky mateřské školy – Relaxace, komunikace, týmová spolupráce
„Vždyť si jenom hrají s dětmi!“ To je častá představa o práci pedagogů mateřských škol. Učitelky podle nich celé dny sedí na koberci, staví kostky a jezdí s kočárkem, pak stráví hodinku na zahradě a jako bonus je čeká dvouhodinovka poledního odpočinku, při kterém si mohou dělat, co chtějí. Realita je ale jiná, ve třídě na ně čekají malé osobnosti, které mají své potřeby a vyžadují pozornost. A práce ve školce není jen prací s dětmi. Co teprve jejich rodiče, kolegyně, vedení a dokonce školní inspekce? A co ty hromady výkazů a dalších papírů, které se musí zpracovat?
Čtenáři v knize najdou užitečné tipy, jak stresu nejen čelit, ale hlavně předcházet. Díky knize zjistí, jak reagují na zátěž a co z jejich chování může vést ke zvýšenému stresu. Naučí se také relaxovat a hlavně dokážou to, co si osvojí, přenést do práce s dětmi.
Recenze
Máte život plný práce, nedopřáváte si pravidelné přestávky ani o víkendech? Možná máte i pocit, že to zvládáte. Chcete být aktivní, úspěšní, dokonalí v práci, k partnerovi i k dětem. Břemena, která si ale sebou nesete, se jednou mohou nahromadit, začne se objevovat únava, bolesti hlavy, spánkové poruchy, podrážděnost – to všechno jsou důsledky přetěžování. Autorka knihy prošla přesně tímto obdobím a to co čtenářům v knize ukazuje, jsou za 25 let v praxi vyzkoušené a ověřené způsoby, jak navzdory profesní zátěži zredukovat neustálý stres a nabrat potřebné síly, abychom si zachovali svůj pracovní elán a zažívali radost ze své práce s dětmi. Neradí nám tedy, abychom změnili práci za méně stresující nebo výrazně upravili svůj denní režim. Poskytuje nám krátká relaxační cvičení, která nám na chvíli pomohou vypustit povinnosti z hlavy a oddychnout si. Ač autorka předkládá mnoho cenných tipů pro relaxaci, je důležité si najít vlastní způsob, který bude vyhovovat právě vám a nedržet se toho, co je momentálně IN jako například běh.
V knize se autorka nejprve zaměřuje na profesní situaci učitelek a požadavky, které jsou na ně kladeny. Jedná se o teorii, kterou zná každý pedagog ze své běžné z praxe jako například velký počet dětí, každodenní hluk, absence přestávky v průběhu dne, nedostatek personálu, administrativní úkoly. Jedná se o teorii náročnější pro četbu. Pedagogové si díky ní mohou více uvědomit, kolik je na ně kladeno nároků, avšak větší smysl by mohla mít pro rodiče, kteří by pochopili náročnost tohoto povolání.
Až od 40. strany přichází na řadu tipy a rady pomáhající zbavit náš pracovní den stresu. Možností nabízí autorka hned několik: humor, připomínat si pozitivní stránky svého povolání, nebát se obtížných rozhovorů, malé rituály pro dobrý start do nového dne, tipy pro dobrý spánek, jak zvládat kancelářské práce. Následují relaxační cvičení zaměřená na uši, oči, dýchání, celé tělo, chodidla, dlaně, vlasy; dále doporučení na různé vonné koupele, čaje, vůně, barvy, kterými se obklopovat a tři relaxační hry pro děti. Jednotlivá cvičení obsahují symbol (ucho, oko, vzduch, vlnky…), název částečně popisující činnost; pozici, ve které je cvik vykonáván (ve stoje/v sedě, vleže), případně délku trvání (zpravidla 3-7 min), potřebné pomůcky a stručný avšak výstižný popis. Některá cvičení lze provádět v práci, jiná jsou určená výhradně pro doma. Celá kniha je protkána mnoha citáty umístěnými v rámečku.
Kniha je vhodná pro všechny (nejen pedagogy), kteří pracují ve stresu a hledají krátké relaxace, jak si od stresu trochu ulevit. Kniha má pouze napomoct zvládat lépe stres. Pokud i přesto byste měli pocit, že se blížíte k vyhoření, vyčerpání, určitě by bylo potřeba se obrátit na lékaře a terapeuty. Z pětistupňové škály bych knize dala 3 hvězdičky. Kladně hodnotím rozmanitou škálu cviků, formální úpravu textu i citáty. Avšak kniha obsahuje o trochu víc teorie, která je jednak hůře čtivá a jednak dle mého nepříliš potřebná. Budoucí čtenáři této knihy jistě vědí, co je pro ně stresující, co stres ještě více posiluje a jaké může mít důsledky na organismus. Hledají tedy především praktické rady, které tu sice jsou, ale ne v takové míře, v jaké jsem já za sebe očekávala.