• Výtvarný úkol: vybrat si tvar peří, které se dítěti líbí a vystřihnout ho, zakreslit klasickou nebo dekorativní podobou praporu
  • Výtvarná technika (postup): rezerváž zmizíkem
  • Pomůcky: šablony peříček, tužka, malé nůžky, modrý inkoust, kulaté štětce, zmizíky, ubrus, skutečná pírka  
Úvod (motivace)
  • Ukázka a popis ptačího pírka – z brku, který tkví v kůži, vybíhá osten, ze kterého vybíhají větve s paprsky tvořící tzv. prapor. Paprsky sousedních větví se překrývají a v místech křížení se vzájemně propojují háčky. Vzniká tak pevná hustá „síť“.Peří se časem opotřebí, neplní už svou funkci, ptáci proto peří pravidelně obměňují tzv. pelicháním. Pelichání probíhá postupně, aby ptáci neztratili schopnost letu.
  • Ukázka barevných per od různých ptáků – bažant, sojka, páv, havran apod.
  • K čemu slouží pera ptákům (teplo, let) a k čemu slouží člověku? (ke psaní, plnění polštářů a peřin, indiánské čelenky)
Realizace výtvarné činnosti

Děti si vyberou jednu z nabízených šablon ptačích per již obkreslenou na čtvrtce (šikovné děti si mohou šablonu pera obkreslit samy). Pero pečlivě vystřihnou malými nůžkami. Celé ho potřou inkoustem, který se velmi rychle do papíru vsákne (zaschne). Nejprve zmizíkem nakreslí osten táhnoucí se po celé délce až ke špičce. Prapor děti mohou pojmout jakkoliv – bud kreslit pouze paprsky a zachytit tak klasickou podobu pera anebo kromě paprsků zaznamenat i vzory na peří. Protože pracujeme jen s bílou, můžeme toho docílit různými vlnkami, pruhy, kruhy, tečkami apod.

Závěr
  • Vytvoření ptáčka z ptačích per – při dostatečné zásobě vytvořených per lze nakreslit přiměřeně velkého ptáka a ptačími pery ho ozdobit, pojmenování druhu.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *