polovina 80. let 19. století

  • ve fr.malířství tendence kriticky reagující na impresionismus
  • +usilující překonat jeho názorovou základnu
  • tendence označujeme za POSTIMPRESIONISMUS
  • prezentuje ho Paul Cézanne, Vincenc va Gogh, Paul Gauguin, celník Rousseau, Lautrec

 

DOBA VZNIKU

  • 1884, kdy byla založena Společnost nezávislých umělců
  • každoročně pořádala Salón nezávislých
  • 1886=poslední výstava impresionistů
  • v salónu nezávislých vystavovali Rousseau, Gogh, Gauguin
  • Jean Moréas publikoval Manifest symbolismu
    • mladá generace přijala postimpresionisty s nadšením
      • čerpala od nich mnohé inspirace
    • starší generace považovala díla za mazanice zvrhlíků

 

PAUL CÉZANNE-nejstarší postimpresionista (datem patří k impresionistům)

HENRY DE TOULOUSE-LAUTREC-nejmladší (secese)

 

RYSY

  • kromě naivního umění reakce na impresionismus
  • snaha najít pevnější, trvalejší základnu než zrakový vjem
  • umění má odpovídat modernímu psychickému a společenskému ustrojení člověka a jeho postavení ve společnosti a v přírodě
  • důraz na metodu, intelekt, umělecký program
  • umění se staví do opozice proti společnosti, vládnoucí vrstvě
  • umělci=prokletí umělci (Gogh, Gauguin, Lautrec)

 

POSTIMPRESIONISTÉ

  • všichni umělci, co se snažili překonat impresionistický způsob malby
  • osobnosti= vyhraněné tvůrčí individuality, samotáři
  • 5 různých tendencí, které předznamenávají moderní umění

 

  • plátna působila zneklidňujícím dojmem
  • základním prvkem obrazu byla skvrna
  • do obrazu včleňovali své niterní prožitky a pocity
  • zjednodušení tvarů i použití důrazných jasných a plochých barev
    • předznamenaly příchod abstraktního umění

 

Postimpresionismus zahrnuje:

  • Novoimpresionismus (pointilismus, divizionismus) (G.Seraut, P Signác)
  • Barevná modulace (P. Cézanné)
  • Symbolismus (P. Gauguin)
  • Expresionismus (V. van Gogh)
  • Secesní malba (H.de Toulouse-Lautrec)
  • Naivní umění (Rousseau)

NOVOIMPRESIONISMUS (POINTILISMUS)

  • cílem bylo vytvořit obraz podle určitých pravidel
  • malířská forma se stala nástrojem výtvarné myšlenky
  • snažil se uplatnit i poznatky z fyziologie vidění a fyzikální optiky
  • studiem optiky dospěli k systematické metodě optickým míšením na divákově sítnici

 

projevily se ve směrech:

POINTILISMUS

  • POINT = tečka, bod
  • kladení tisíce teček čistých barev vedle sebe
  • simultánní kontrast (předměty položené vedle sebe, každé těleso mění svou barvu vlivem barvy druhého tělesa)
  • předznamenává fauvismus
  • lokální barva byla rozkládána na obraze na elementární barevné body

 

DIVIZIONISMUS

  • malba čistými barvami, případně jejich komplementárními protějšky
  • barvy odvozené z barev slunečního spektra se rozkládají na jednotlivé prvky
  • barevný tón není míchán na paletě, nýbrž se utváří v oku diváka
  • určena přesná velikost tečky, jejich vzdálenost+vzdálenost diváka, co pozoruje

 

GEORGES SEURAT (sera)

  • zpočátku pouze kreslil
    • kontrasty černých a bílých ploch s pečlivým odstupňováním tónů
  • přesně postihl objemy v prostoru
  • Signacovým vlivem začal užívat čisté barevné tóny ze slunečního spektra
    • Koupání v Asiniéres
      • olejová malba, práce přes rok
      • použití ještě lomených barev

 

  • obrazy nezávislé na zrakovém vjemu, klasická kompozice
  • Klid=rovnováha světlých, tmavých tónů
    • vyvážení teplých a studených barev
    • převaha horizontálních linií

 

  • zachycení prudkého pohybu – Cirkus, Kankán
  • prohlubování práce se světlem – Modelky

 

  • maloval všechno a dlouho, až mu to všechno shnilo
    • maloval umělé objekty
  • člověk-80 hodin kreslil a pak řekl, že se mu to nepovedlo
  • uvažoval o každém m2
  • více práce promýšlel, než maloval
  • předchůdce kubistů-moduloval věci „vrstvil
    • Dům oběšeného
    • Koupající se Nedělní odpoledne na ostrově Grande Jate (pointilismus)

 

PAUL SIGNÁC

  • francouzský malíř, cestovatel
  • cílem cest: francouzské přístavy (skici, dělený rukopis)
  • čisté barevné tóny smíšené s bělobou
  • nejdůslednější stoupenec novoimpresionistů
  • zůstal v zajetí zrakové imprese-kterou podával pointilistickou technikou
  • spolu se Seuratem vynalezl a používal techniku pointilismu
  • na rozdíl od něj ale používal spíše čtverečky, než tečky
    • Portrét Félixe Feneonapatrný Signácův sklon k ornamentice
    • obrazy=barevné krajinářské reportáže
      • kolorit v nich přechází z obrazu do obrazu bez nějaké změny
    • Kanál Saint – Martin v Paříži
    • Přístav v Saint Tropez
    • Grand Canal

 

SYMBOLISMUS

  • literární a umělecké hnutí (Baudellaire, Březina)
  • reakce na impresionismus a na rozvíjející sociálně kritický realismus
  • směřují k utvoření výrazu, který byl přímým vyjádřením básníkovy citlivosti
  • výraz=symbol
  • usiluje o výraz duchovních představ

 

  • 5 zásad podle Alberta Auriera
    • dílo musí být:
      • ideistické, symbolistické, syntetické, subjektivní, dekorativní
    • tématem:
      • je člověk, v magicky tajuplné spojitosti erotiky a smrti
      • prezentace z mytologie a historie a příležitostně biblická témata
    • obrazy mají morbidní a dekadentní nádech

 

  • překrývá se se secesí, nelze hovořit o ztotožnění
  • u nás: JAN PREISLER-Černé jezero, Pohádka
  • sochař: FRANTIŠEK BÍLEK-Kristus, Slepci

 

GUSTAVE MOREAU

  • romantik, na jeho tvorbu měl vliv Eugéne Delacroix
  • obesílal Salón obrazy na mytologická a náboženská témata
  • jeho silné náboženské cítění směřovalo k mystickému panteismu
  • snažil se vyjádřit své filozofické myšlení a idealistický názor
  • podivuhodného dojmu čarovné nádhery dosahoval:
    • stylizovanou kresbou
    • neobvyklým osvětlením
    • dekorativním koloritem

 

  • Zjevení (žena trýzněná představou své vin, dekadentní nádhera)
  • Salome

 

ODILON REDON

  • francouzský symbolický malíř a grafik
  • název prvního cyklu litografií Ve snu
    • svět příšer, symbolických představ, snů a vizí, vedle mytických a erotických témat a alegorií smrti
  • cíl vyvolat u diváka naléhavou touhu po temném světě neznámého a neurčitého
    • Zavřené oči (představa hlubokého zamyšlení, zasnění)
    • Zrození Venuše
      • tajemná zářivá barevnost
      • podle jeho názoru, umění spočívá v realitě cítění

PAUL GAUGUIN (gogén)

  • vedoucí osobností symbolismu
  • uvědomil si psychickou nosnost vyjadřovacích prostředků
  • rozeznával linie ušlechtilé, lživé, přímka=nekonečno,.
  • proti impresionismu
  • autonomnost obrazu, umění pro něj abstrahování
  • malíř, který vnesl do malby prvky primitivních národů
  • svým dílem ovlivnil skupinu Nabis a příslušníky pont-avenské školy
  • objevil svět bretaňského lidového života a folklóru a pohádkový svět tropických ostrovů s rajskou přírodou a kulturními tradicemi
  • z jeho díla vyšla i secese

 

CLOISONISMUS

  • pobyt v Pont-Avenu=význam pro vznik směru
    • Vize pro kázání-barvy nanášel v souvislých plochách, ohraničil konturou
    • jak stoupala barevná intenzita, stávali se sami výrazem
    • způsob malby=CLOISONISMUS
      • Žlutý Kristus
      • Bonjour mistr Gauguin (Dobrý den, pane Gauguine)
      • Olivetská hora
      • Zápas Jakuba s andělem

TAHITI

  • odjel na Tahiti a oženil se tam
  • začal tvořit dřevěné sochy
  • v obrazech chtěl ztělesnit bohatou divokou přírodu, tropické slunce měnící vše v plameny
  • usiloval o vyjádření s co nejméně prostředky
  • pouť provázená alkoholismem, financemi, syfilidou zakončil
    • bezprostřední záznamy – Ženy z Tahity
    • psychologicky motivované obrazy – Ty žárlíš
    • filosoficky založené kompozice – Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?

 

BAREVNÁ MODULACE

  PAUL CÉZANNE  (pól sezan)

  • otcem moderní doby
  • vytvořil klasický moderní malířský styl
  • rané dílo =impresionistické tvorby
  • po překonání impresionistické malby vypouští perspektivu
  • snažil se kopírovat přírodu-nezdařilo se
  • zdařilo se, až když objevil jiný způsob=barevné ekvivalenty, které ji tvoří
  • neexistuje linie, modelace, POUZE KONTRASTY
  • pomocí modulace vytvořil novou konstrukci obrazu
  • odmítal oddělovat kresbu od malby
  • usiloval o klasičnost (prostřednictvím smyslového vnímání)
  • nenáviděl fantastické výtvory
  • autonomní obraz

 

  • ve figurálních kompozicích:
    • dokázal sladit studium přírody s lidským obsahem
    • pomocí modulace vytvořil novou konstrukci obrazu, barevnou strukturu

 

  • zátiší – Zátiší s cibulí
    • modelace bez světla a stínu
    • barevnými kontrasty vytváří dojem prostoru

 

  • krajinomalby-Le Jas de Bouffan
  • portréty a autoportréty-dojem civilní oslavy lidskosti

 

  • 1904 formuloval, že přírodní tvary je nutno zjednodušovat do válce, koule, kužele
    • inspirovali se poté kubisté
    • zemřel na následky nachlazení v plenéru

 

  • Hráči karet, Harlekýn, Kuřáci=prostota jednoduchost→monumenálnost
  • Velké koupání
  • Koupající se muži
  • Mladík v červené vestě

 

EXPRESIONISMUS

  • = zprostředkování umělcovy duše
  • pastózní nanášení barev, rázný rukopis, sklon k nadsázce a expresi
  • expresionistické malířství hledá nový počátek „moderny“
  • reakce na stylové formy 19. století
  • umělecká tendence, která zdůrazňuje psychické momenty tvorby
  • dílo se pokládá za projev umělcovy duše
  • usiluje o stupňování výrazu i za cenu deformace tvaru
    • důležitá je vnitřní výpověď

 

VINCENT VAN GOGH

  • z Holandska
  • člověk nemocný, prchlivý, nesnášenlivý, šílený
  • prováděl malbu jako arteterapii
  • velké vrstvy barev, dynamické charakteristické tahy
  • pastózní nanášení barev, vervní rukopis, nadsázka, exprese

 

  • nejlepší díla namalovat v klidných, vyrovnaných dobách
  • plátna přitahují zářivě žlutou barvou a tajemně magickou modří oblohy
  • tvořil krajiny sálající barvou a světlem – vyhranil si tak svůj osobitý styl
  • měnil vzhled věcí, aby tak vyjádřil stav své duše
  • tvořil pod vlivem emocí –expresivní malba (jak napovídají tahy štětcem)
  • osvobodil svůj kolorit z temné valérové malby
  • Goghovy obrazy jsou výrazem jeho nešťastné, rozjitřené duše
  • neklidnost jeho duše je přímo zrcadlená v jeho díle
  • 1890 se zastřelil sám z revolveru

 

Autorportréty

  • každý rok je to nakresleno jinak
  • podstatné změny=technika, barva

 

  • 2 fáze tvorby
    • 1. fáze tzv. Holandská
      • tmavé zemité barvy, šerosvitný realismus
      • hledal velký výraz
      • Jedlíci brambor
    • 2. fáze
      • krásné barevné obrazy, nikdo jeho obrazy nechce
      • přijíždí na pomoc přítel Gauguin – malují spolu – hádka – psychický
        blok – útěk dom – uřízne si v záchvatu ucho
      • čím víc maluje, tím větší psych. problémy
        • Slunečnice, Rozsévač – symbol života
        • Cesta s cypryši – vše se proměnilo ve vířivý pohyb barevných čar prudce vrhaných na plátno
        • Noční kavárna- místo,kde může člověk zešílet, stát se zločincem

 

Pobyt v Arles-vrcholné období

  • vybíral prosté motivy, dokázal jim dát sváteční nádheru
    • Most v Arles, Pohled na Arles, Ložnice
    • Portrét dr.Galeta-výraz tragického pocitu
    • Obilné pole s havrany
      • při práci v plenéru si vpálil kulku do prsou
      • jeho dílo se stalo inspirací pro nejrůznější expresionistické směry a tendence 20. století

 

HENRI DE TOULOUSE-LAUTREC

  • začal jako pohotový kreslíř zachycující rychlou zkratkou pohyb
  • stal se dokonalým znalcem líčitelem nočního života pařížského Montmartru
  • protože by v tančírnách a nevěstincích jako doma, podařilo se mu postihnout jejich obyvatelky v přirozeném rozpoložení, bez póz a strojených efektů
  • obrazy mnohdy líčící otřesné výjevy z okraje tehdejší společnosti jsou moderním výrazem existenciální desiluze
  • kromě kreseb a olejomalby se rád vyjadřoval pastelem
  • svými litografiemi, v nichž se projevil vliv japonského barevného dřevořezu, patří k zakladatelům secesní grafiky a secesního plakátu
  • svůj realismus vystupňoval do expresivnosti
  • jeho zkratka se přibližuje ke karikatuře a má tragický podtext
    • Jeanne Avrilová
    • V salónu
    • Toaleta
    • Angličanka Le Star

 

 

NAIVNÍ UMĚNÍ (INSITNÍ UMĚNÍ)

  • umělecká tvorba neškolených umělců, neprofesionálů, diletantů

 

HENRI „CELNÍK“ ROUSSEAU

  • povoláním byl celník
  • neměl žádné umělecké vzdělání, byl samoukem
  • v jeho díle je obsaženo celé naivní umění i s jeho principy a myšlenkami
  • po mnoha tvrdých zkouškách dosáhl určité proslulosti u řady umělců
    • některými rysy svého díla též předjímal umělecké tendence 20. století (dadaismus, surrealismus, český poetismus)
  • návrat k formě a zejména zaměření na předmět a specifickou výstavbu prostoru
  • vyjadřuje moderní senzibilitu
  • svobodná fantazie, pohybující se volně mezi realitou a snem
  • jeden z největších naivních malířů, který neměl nic společného s impresionismem nebo postimpresionistickými tendencemi
    • Zaklínačka hadů
    • Spící cikánka
    • Válka

 


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *