Postimpresionismus

  • polovina 80. let 19. století
  • ve francouzském malířství tendence kriticky reagující na impresionismus usilující překonat jeho názorovou základnu
  • tendence označujeme za POSTIMPRESIONISMUS
  • snaha najít pevnější, trvalejší základnu než zrakový vjem
  • umění má odpovídat modernímu psychickému a společenskému ustrojení člověka a jeho postavení ve společnosti a v přírodě
  • důraz na metodu, intelekt, umělecký program
  • umění se staví do opozice proti společnosti, vládnoucí vrstvě
  • prokletí umělci (Gogh, Gauguin, Lautrec)

POSTIMPRESIONISTÉ

  • všichni umělci se snažili překonat impresionistický způsob malby
  • osobnosti = vyhraněné tvůrčí individuality, samotáři
  • plátna působila zneklidňujícím dojmem
  • základním prvkem obrazu byla skvrna
  • do obrazu včleňovali své niterní prožitky a pocity
  • zjednodušení tvarů i použití důrazných jasných a plochých barev předznamenaly příchod abstraktního umění
Postimpresionismus zahrnuje:
  • Novoimpresionismus (pointilismus, divizionismus) (G.Seraut, P Signác)
  • Barevná modulace (P. Cézanné)
  • Symbolismus (P. Gauguin, Morea, Redon)
  • Expresionismus (V. van Gogh)
  • Secesní malba (H.de Toulouse-Lautrec)
  • Naivní umění (Rousseau)
 

NOVOIMPRESIONISMUS 

  • cílem bylo vytvořit obraz podle určitých pravidel
  • malířská forma se stala nástrojem výtvarné myšlenky
  • snažil se uplatnit i poznatky z fyziologie vidění a fyzikální optiky
  • studiem optiky dospěli k systematické metodě optickým míšením na divákově sítnici

POINTILISMUS

  • POINT = tečka, bod
  • kladení tisíce teček čistých barev vedle sebe
  • simultánní kontrast (předměty položené vedle sebe, každé těleso mění svou barvu vlivem barvy druhého tělesa)
  • lokální barva byla rozkládána na obraze na elementární barevné body

DIVIZIONISMUS

  • malba čistými barvami, případně jejich komplementárními protějšky
  • barevný tón není míchán na paletě, nýbrž se utváří v oku diváka
  • určena přesná velikost tečky, jejich vzdálenost + vzdálenost diváka, co pozoruje
GEORGES SEURAT 
  • * 1859 – † 1891, Francie
  • zpočátku pouze kreslil kontrasty černých a bílých ploch s pečlivým odstupňováním tónů
  • Signacovým vlivem začal užívat čisté barevné tóny ze slunečního spektra
  • více práce promýšlel, než maloval
  • maloval všechno a dlouho, až mu to všechno shnilo
    • maloval umělé objekty
  • člověk – 80 hodin ho kreslil a pak mu řekl, že se mu to nepovedlo
  • Koupání v Asiniéres –  vyjadřuje klid
  • Cirkus, Kankán – zachycení prudkého pohybu 
  • Modelky
  • Pudrující se žena
  • Nedělní odpoledne na ostrově La Grande Jatte 

 

  • Georges Seurat – Nedělní odpoledne na ostrově La Grande Jatte
  • Zdroj: cs.m.wikipedia.org
PAUL SIGNAC
  • * 1826 – † 1898, Francie
  • francouzský malíř, cestovatel
  • čisté barevné tóny smíšené s bělobou
  • nejdůslednější stoupenec novoimpresionistů
  • zůstal v zajetí zrakové imprese, kterou podával pointilistickou technikou
  • spolu se Seuratem vynalezl a používal techniku pointilismu
  • na rozdíl od něj ale používal spíše čtverečky, než tečky
  • Portrét Félixe Fénéona
  • Přístav v Saint-Tropez
  • Grand Canal
  • Bourač
  • Žena s deštníkem 

 

SYMBOLISMUS

  • literární a umělecké hnutí
  • usiluje o výraz duchovních představ
  • 5 zásad podle Alberta Auriera – dílo musí být ideistické, symbolistické, syntetické, subjektivní, dekorativní
  •  tématem je člověk, v magicky tajuplné spojitosti erotiky a smrti, prezentace z mytologie a historie
  • obrazy mají morbidní a dekadentní nádech
GUSTAVE MOREAU
  • * 1826 – † 1898, Francie
  • snažil se vyjádřit své filozofické myšlení a idealistický názor
  • podivuhodného dojmu čarovné nádhery dosahoval:
    • stylizovanou kresbou
    • neobvyklým osvětlením
    • dekorativním koloritem
  • Zjevení 
  • Salome
  • Orfeus
  • Oidipus a sfinga
  • Park a anděl smrti

 

ODILON REDON
  • *1840 – † 1916, Francie
  • francouzský symbolický malíř a grafik
  • svět příšer, symbolických představ, snů a vizí, vedle mytických a erotických témat a alegorií smrti
  • cíl vyvolat u diváka naléhavou touhu po temném světě neznámého a neurčitého
  • Ve snu
  • Zavřené oči 
  • Kyklop
  • Oko – balon
  • Ofélie
  • Usmívající se pavouk
  • Kaktusový člověk

 

PAUL GAUGUIN 
  • * 1848 – † 1903, Francie
  • vedoucí osobností symbolismu
  • uvědomil si psychickou nosnost vyjadřovacích prostředků
  • rozeznával linie ušlechtilé, lživé, přímka=nekonečno,.
  • proti impresionismu
  • malíř, který vnesl do malby prvky primitivních národů
  • objevil svět bretaňského lidového života a folklóru a pohádkový svět tropických ostrovů s rajskou přírodou a kulturními tradicemi
  • způsob malby=CLOISONISMUS
  • Žlutý Kristus
  • Dobrý den, pane Gauguine
  • Zápas Jakuba s andělem
  • Tahiťanky na pláži
  • Copak, žárlíš?
  • Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?
  •  

 

BAREVNÁ MODULACE

 PAUL CÉZANNE 
  • * 1839 – † 1906, Francie
  • otcem moderní doby
  • vytvořil klasický moderní malířský styl
  • snažil se kopírovat přírodu-nezdařilo se
  • zdařilo se, až když objevil jiný způsob=barevné ekvivalenty, které ji tvoří
  • neexistuje linie, modelace, POUZE KONTRASTY
  • pomocí modulace vytvořil novou konstrukci obrazu
  • odmítal oddělovat kresbu od malby
  • usiloval o klasičnost prostřednictvím smyslového vnímání
  • ve figurálních kompozicích dokázal sladit studium přírody s lidským obsahem
  • 1904 formuloval, že přírodní tvary je nutno zjednodušovat do válce, koule, kužele
    • inspirovali se poté kubisté
  • Zátiší s cibulí a lahví
  • Hráči karet
  • Pierot a Harlekýn
  • Kuřáci
  • Velké koupání
  • Koupající se ženy
  • Mladík v červené vestě

 

EXPRESIONISMUS

  • pastózní nanášení barev, rázný rukopis, sklon k nadsázce a expresi
  • umělecká tendence, která zdůrazňuje psychické momenty tvorby
  • dílo se pokládá za projev umělcovy duše
  • usiluje o stupňování výrazu i za cenu deformace tvaru
  • důležitá je vnitřní výpověď
VINCENT VAN GOGH
  • * 1853 – † 1890, Holandsko
  • člověk nemocný, prchlivý, nesnášenlivý, šílený
  • prováděl malbu jako arteterapii
  • velké vrstvy barev, dynamické charakteristické tahy
  • pastózní nanášení barev, vervní rukopis, nadsázka, exprese
  • plátna přitahují zářivě žlutou barvou a tajemně magickou modří oblohy
  • tvořil krajiny sálající barvou a světlem – vyhranil si tak svůj osobitý styl
  • neklidnost jeho duše je přímo zrcadlená v jeho díle
  • 2 fáze tvorby
    • 1. fáze tzv. Holandská
      • tmavé zemité barvy, šerosvitný realismus
      • Jedlíci brambor
    • 2. fáze
      • krásné barevné obrazy, nikdo jeho obrazy nechce
      • přijíždí na pomoc přítel Gauguin – malují spolu – hádka – psychický blok  – uřízne si v záchvatu ucho
      • čím víc maluje, tím větší psychické problémy
        • Slunečnice
        • Cesta s cypriši
        • Noční kavárna 

Pobyt v Arles – vrcholné období, vybíral prosté motivy, dokázal jim dát sváteční nádheru

  • Most v Arles
  • Ložnice
  • Portrét dr. Galeta 
  • Obilné pole s havrany
    • při práci v plenéru si vpálil kulku do prsou

 

  • Vincent van Gogh – Obilné pole s havrany
  • Zdroj: odaha.com

SECESNÍ MALBA

HENRI DE TOULOUSE LAUTREC
  • * 1864 – † 1901, Francie
  • začal jako pohotový kreslíř zachycující rychlou zkratkou pohyb
  • stal se dokonalým znalcem líčitelem nočního života pařížského Montmartru
  • protože by v tančírnách a nevěstincích jako doma, podařilo se mu postihnout jejich obyvatelky v přirozeném rozpoložení, bez póz a strojených efektů
  • obrazy mnohdy líčící otřesné výjevy z okraje tehdejší společnosti
  • kromě kreseb a olejomalby se rád vyjadřoval pastelem
  • svými litografiemi patří k zakladatelům secesní grafiky a secesního plakátu
  • svůj realismus vystupňoval do expresivnosti
  • jeho zkratka se přibližuje ke karikatuře a má tragický podtext
  • Tanec Jane Avril
  • Toaleta
  • Angličanka ze Star Le Havru
  • V posteli
  • Portrét Vincenta van Gogha
  • Nevěstinec

 

  • Henri de  Toulouse Lautrec – Nevěstinec
  • Zdroj: artmuseum.cz

NAIVNÍ UMĚNÍ (INSITNÍ UMĚNÍ)

  • umělecká tvorba neškolených umělců, neprofesionálů, diletantů
HENRI ROUSSEAU – řečený Celník
  • *1844 – †1910, Francie
  • povoláním byl celník
  • neměl žádné umělecké vzdělání, byl samoukem
  • v jeho díle je obsaženo celé naivní umění i s jeho principy a myšlenkami
  • návrat k formě a zejména zaměření na předmět a specifickou výstavbu prostoru
  • svobodná fantazie, pohybující se volně mezi realitou a snem
  • Spící cikánka
  • Válka
  • Já, portrét, krajina
  • Sen
  • Zaklínačka hadů
  • Hráči fotbalu

 

5/5 (4)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *