Jarničky

  • Výtvarný cíl: vytváření plastických stop propichováním, vnímání kresby zrakově i hmatově
  • Výtvarné vyjadřovací prostředky: kresba, perforace (=proděravění)
  • Pomůcky: kancelářský papír ve formátu A5, tužka, špendlík, malý ručník, obrázky jarních květin

 

Motivace

V předjaří je již cítit vůně jara. Dny se prodlužují, sníh i led taje. Sluníčko pomalounku začíná hřát a probouzí tak první jarní kytičky, které vystrkují své hlavičky. Děti (= semínka) sedí v kruhu se zavřenýma očima a učitelka (= slunce) vyšle svůj životadárný paprsek pohlazením po tváři. Pohlazené dítě otevře oči a probudí semínko vedle sebe. Po probuzení všech semínek ukážeme dětem obrázky jarních květin (sněženka, bledule, petrklíč, sedmikráska, fialka, krokus apod.). Co v jejich jménu slyšíme, co nám svým jménem připomínají? A kolik bychom jich opravdu poznali ve skutečnosti na zahrádce, trávníku? Každé dítě dostane jeden obrázek květiny – pojmenuje ji. Děti, semínka květin, si dřepnou. Třída se stane zahrádkou a učitelka zahradníkem. „Na naší zahrádce vykvetly samé… sněženky.“ Děti s obrázkem sněženky si stoupnou, ukáží obrázek a zase si sednou na bobek. Po vystřídání všech druhů květin si nakreslíme naše jarničky, někdo ty skutečné, jiný třeba trochu vymyšlené.

 

Postup výtvarné činnosti

Kancelářské papíry rozstřihneme na polovinu, děti dostanou papír ve formátu A5, na ten tužkou nakreslí květinu/y. Děti mají možnost se inspirovat v tvarech listů, květů z obrázků, které necháme na viditelném místě, pokud jich máme dostatečné množství, mohou si je vzít i ke stolu. Dbáme na přiměřenou velikost květin. Po nakreslení obrysů si z umývárny každý přinese ručník, položí ho na stůl a na něj umístí papír s kresbou. Díky ručníku nepoškodíme stůl a proděravění špendlíkem půjde zlehka. Špendlíkem vypichujeme po nakreslených linkách jednu dírku vedle druhé. Čím více uděláme vpichů, tím plastické body vyražené do papíru budou z druhé strany zřetelněji kreslit nakreslený motiv. Práce děti zaujímá neobvyklou technikou a objevujícími se plastickými body vznikajících na druhé straně papíru.

Pozn. Dbáme na bezpečnost práce při zacházení se špendlíkem.

Reflexe

Kresbu zkoumáme nejen zrakem, ale i hmatem. Zavřeme oči a odhadujeme, čeho se právě dotýkáme.  Nemýlí se naše prstíky? Obrázky položíme na koberec a hádáme, jaké jarní kytičky nám vystrčily prstíky z papíru.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *