- Výtvarný záměr: otisk barvy prostřednictvím náhody; uplatnění výtvarného myšlení, prožívání a představivosti
- Výtvarná technika (postup): dekalk, kresba, koláž
- Pomůcky: temperové barvy, silnější štětce, kelímky na vodu, čtvrtky A4, nůžky, lepidlo, instrumenty na kresbu, průhledné nádoby s vodou, barevné papíry, kartičky s názvy podvojných barev, notové sešity, časopisy, obrázky vody, definice pojmu voda, CD se skladbou B. Smetany – Vltava, magnetofon, ukázky konceptuálního umění
Motivace a hra
- Na našem zemském povrchu převažuje voda.
- Diskusí se zaměříme, kde se s ní můžeme setkat, v jakých skupenství se vyskytuje a co vše odráží její hladina.
- Každá skupina dostane průhlednou nádobu s vodou a přikládáním barevných papírů z vrchu, ze strany i na dno nádoby pozoruje vznik odrazů.
- Svou barevnost nemusí získávat jen odrazem z okolí, ale i prostřednictvím jejího obarvení.
- Žáci mají ve skupině za úkol zbarvit vodu tak, aby vznikla požadovaná podvojná barva, přičemž k dispozici budou mít pouze tři základní barvy.
Realizace výtvarné činnosti
- Jedinečný odraz vodní hladiny můžeme vytvořit pomocí techniky: dekalk, kdy skvrna vznikne pomocí náhody.
- Pro zdařilý výsledný otisk jsou důležité husté temperové barvy, dostatek vody a rychlost.
- Způsob práce spočívá v přitisknutí bílé a nabarvené čtvrtky k sobě, přitlačení, nepatrného posunutí a opět zatlačení, aby se barvy do sebe zapily a vytvořily zajímavé tóny.
- Abychom získali více odstínů vody, nezapomeňme pracovat s bělobou a černou. Využíváme znalosti o míchání barev.
- Další část je založena na vlastních nápadech a myšlenkách žáků.
- K dispozici budou obrázky vody, časopisy, notové sešity, kreslířské instrumenty a zjištěné informace o vodě.
- Seznámíme děti s konceptuálním uměním, dílem Josepha Kosutha: Jedna a tři židle, a vše ostatní ponecháme na nich.
- Do dekalku, nebo na čistou čtvrtku mohou žáci vlepovat obrázky spojené s tématem vody, písmena; vpisovat slova i definice.
- Další možnou inspirací bude výtvarné ztvárnění symfonické básně Vltava od B. Smetany.
- Jaké kreslící nástroje použijí a jakým způsobem hudbu zakomponují do díla, necháme na dětské představivosti.
Závěr
- Vidíte v odrazech hladiny něco, co se v ní zrcadlí?
- V čem vás zaujala tato technika?
- Kdo měl nejoriginálnější myšlenku pro ztvárnění vody?