Korunkové uzávěry jak je neznáme

  • Výtvarný záměr: použít zátky jako podporu svých kreseb a objevit tak vlastní tvůrčí možnosti
  • Výtvarná technika/postup: dokreslovaná asambláž
  • Pomůcky: čtvrtka/karton A6, korunkové uzávěry od skleněných lahví, lepidlo Herkules, mistička a štěteček na lepidlo, černé fixy
 

Motivace a hra

  • SH: Uhádni předmět – Kolování uzávěru za zády, poznávání hmatem.
  • Diskuse: Zátky – Na čem je najdeme? (na skleněných lahvích) Kde je nejčastěji můžeme vidět? (na pivních lahvích). Co je natištěné na víčku? (logo výrobce)
  • Matematika se zátkami – Pomocí matematických znamének > < porovnáváme jejich množství; počítáme, kolik máme odlišných zátek dle loga, kolik jich máme od určité značky; třídíme víčka podle loga do skupin.
  • Rozvoj představivosti: Co by mohlo víčko představovat? – Učitelka děti navede, že by se mohlo jednat o oči lidí, zvířat, víčko by mohlo znázorňovat míč, Slunce…prostor po nápady dětí.
  • Inspirace tvorbou umělce – Portugalský umělec Victor Nunes Faces využívá předměty denní potřeby (tužky, odřezky od tužek, části zeleniny, preclíky, plata od léků, sirky, malé nůžky, těstoviny, olivy, kolíčky, popcorn, soletky, tamponky od uší, sítky od ovoce, korunkové uzávěry) k tvorbě obrázků zvířat, lidí, věcí a vytváří z nich 3D ilustrace. Fascinující imaginární svět v každodenních předmětech dokáží vidět i ti nejmenší. Teď už to jen zvládnout zachytit i na papír.

Realizace výtvarné činnosti

Úkolem je zakomponovat do svých kreseb korunkové uzávěry. Sami se přesvědčíte, že dětská vynalézavost se bude u některých jevit jako nevyčerpatelná. Čím víc děti vytvoří kreseb, tím víc se začne v jejich práci objevovat nápad, humor, asociace.

Čtvrtky/kartony A4 rozdělíme pomocí pravítka a tužky na 4 stejné díly a rozstřihneme. Vzniknou nám tak kartičky formátu A6, které jsou pro tvorbu s víčky zcela dostačující. Na stůl vysypeme dostatek uzávěrů, děti si je pokládají na karton a přemýšlí, co vytvoří, co přesně budou znázorňovat. Pokud mají nápad promyšlený, potřou lepidlem stranu s logem a přilepí na čtvrtku. Neměli bychom děti limitovat v počtu nalepených víček, ani v počtu vytvořených kreseb.  Do samotného víčka děti mohou dokreslit drobné detaily (oko, ručičky, šrouby). Pozadí dokreslujeme černým fixem. Nevybarvujeme. Hotové výtvory děti pokládají na předem určené místo, aby si je mohli všichni prohlédnout – jednak pro inspiraci, jednak pro ověření, že můj vlastní nápad už někdo přede mnou neztvárnil, protože jedním z pravidel bylo se příliš v motivech neopakovat.

Korunkové uzávěry jak je neznáme

Závěr

Kromě výše zobrazených nápadů děti znázornily víčka jako: bublinky v limonádě, ruské kolo, oči sovy, tělo motýla, jablíčka na stromě, vnitřek květiny, puk, kruhová okna u lodi, hudební nástroj – Banjo apod. Stačilo mít jen v zásobě dostatek víček a vést děti k přemýšlení nad novými nápady.

5/5 (1)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *