- Výtvarný cíl: využití barevnosti plastových lahví, jejich rozmanitého tvarování, kombinování v prostorové tvorbě
- Výtvarná technika (postup): plastika z plastových lahví, instalace
- Pomůcky: různé druhy plastových láhví, nůžky, řezák, lepenky, atlas a obrázky hub, notebook, fotoaparát, snímky z tvorby Veroniky Richterové, suché houby v sáčku
Motivace a hra
- Námět dnešní hodiny je ukryt v zavřeném sáčku.
- Napřed ponecháme žákům možnost si pytlík osahat, zda by na základě hmatu poznali jeho obsah.
- Následně necháme každému přes pytlík přivonět sušených hub.
- Žáci si své tajemství pro zatím nechají pro sebe a mezitím přemýšlí, jak na ně vůně působila, zda jim byla příjemná, či nikoliv.
- Po odhalení námětu si vyjmenujeme základní rozdělení hub i s jejími zástupci.
- Na tabuli upevníme známé i méně známé druhy hub a žáci se je snaží pojmenovat.
- Navážeme rozhovorem, jaké houby poznáme na dálku podle barvy, tvaru, velikosti, kde všude mohou růst a jaké prostředí mají rády.
Realizace výtvarné činnosti
- Houby jsou živé organismy, ale jak by vypadaly v lese neživé houby z plastových lahví?
- V čem budou jiné než ty opravdové?
- Inspirujeme děti tvorbou Veroniky Richterové, seznámíme je s pojmem pet-art, zopakujeme si stavbu hub a pokusíme se vytvořit neživé, různě veliké, barevně a tvarově poutavé houby.
- Děti mohou v průběhu nahlédnout na internet, či do atlasu hub.
- Zda žáci budou pracovat jednotlivě, ve dvojicích, či ve větších skupinkách, ponecháme na nich.
- Po dokončení půjdeme plastiky zasadit do lesa vedle školy a vytvoříme tak kontrast neživých hub v živém lese.
Závěr
- Jak by se Vám líbilo, kdyby v lese rostly takovéto houby?
- V čem vidíte výhody, nevýhody?
- Houbařův ráj nafotíme.
- Co s houbami? Necháme je přírodě, aby ji zdobila? Vyrovnala by se s plastem?
- Po skončení akce houby instalujeme do prostor školy.