- Výtvarný cíl: spontánní záznam rytmu a pohybu dešťových kapek
- Výtvarná technika (postup): dripping, slash painting
- Pomůcky: hřebeny, zubní kartáček, kelímky, lžičky, štětce, temperové barvy, tónované čtvrtky A0, notebook, zvuk deště, dešťová voda, ukázky z tvorby Jacksona Pollocka
Motivace a hra
- Téma dětem ukryjeme do nahrávky deště.
- Žáci si položí hlavu na lavici a zaposlouchají se do zvuku přírody.
- Přemýšlí, co znění vykouzlilo a naslouchají jeho intenzitě.
- Poté proběhne diskuse o síle deště, zda byla stále stejná, nebo se stupňovala; o zvuku, který vydávají drobné kapky a pořádný liják.
- Rytmus deště se pokusíme rytmicky ztvárnit, kdy se budeme opírat pouze o sluch, oči necháme po celou dobu prožitku zavřené.
- Při hře můžeme využít různých nástrojů i těla.
- Zamyslíme se, jakou barvu mají dešťové kapky.
- Dětem ukážeme kontrast mezi vodou z kohoutku a dešťovou vodou.
- Upozorníme, že tato voda je nepitná.
- Snažíme se najít co nejvíce zajímavých odstínů deště představující jak čistou, tak špinavou vodu, aby nám mezi nimi vznikl světlostní kontrast.
Realizace výtvarné činnosti
Tyto barvy představují déšť v mracích. Pokud se mrak protrhne, začne kapat voda, pokud se protrhne více, spustí se liják. Pokud v kelímku uděláme dírku, barva bude na plátno kapat, pokud ji zvětšíme, bude tvořit barevné cestičky a někde i kaluže barev. Použijeme k lití lžičky, zubní kartáčky i štětce. Pokud s ním uhodíme, na čtvrtce se objeví drobné i větší kaňky, které mohou znázorňovat kapky různých velikostí. Důležité je, aby barvy byly řidší. V závěru můžeme do práce zasáhnout hřebenem a vytvořit pravidelné linie padajícího deště.
Tímto způsobem tvořil Jackson Pollock, který lil a stříkal barvu na plátno. Vše vznikalo na základě náhody. Tento umělec chtěl být součástí malby, ladně se nad ní pohyboval s plechovkami barev. Záleželo na hustotě barvy, jejím proudu, síle úhozu i dopadu. Této neobvyklé technice se říká akční malba.
Závěr
V závěru tvoříme krátké příběhy o tom, jak probíhal náš dešťový den, jak se postupně měnila intenzita, pohyb a rytmus kapek. Pozorujeme škálu vytvořených barev; hledáme, zda nám nějaké odstíny nezanikly a pokud ano, proč.