- v Čechách až kolem 1910 díky:
- cestám umělců do Paříže (Filla, Gutfreund, Kubišta, J. Čapek)
- v. Kramářovým nákupům obrazů Picassa (Hlava Fernandy) a Braqua
1. fáze – KUBOEXPRESIONISMUS (1912-1914)
- malují složitější témata z oblasti biblické a každodenního života
- vliv výstavy Muncha, expresionismu = proto je náš kubismus psychologičtější
2. fáze – LYRICKÝ KUBISMUS (1923)
- důraz na spontánnost, improvizaci, hravost, hru s barvou, tvarem, linií
- hladká a strukturální malba, obraz má působit esteticky
- snaha vyjádřit básnické představy
- vedle zátiší i figurální kompozice
3. fáze – IMAGINATIVNÍ KUBISMUS (1930)
- ovlivněna psychikou, působí imaginativně
- groteskní postava = monstra
- tématem: ženské tělo zdeformované, eroticky působivé
ve skupině dvě křídla:
- čapkovské – neortodoxní
– chápe Picassův a Braqův kubismus jen jako jedno z možných variant dobového hledání nového výrazu
– neodmítali italský futurismus – Čapkové, Špála, Hofman, Chochol
- fillovské – ortodoxní
– uznávali jen Picassa a Braqua – Filla, Beneš, Gutfreund
MALÍŘSTVÍ
BOHUMIL KUBIŠTA
|
|
JOSEF ČAPEK
|
|
VÁCLAV ŠPÁLA
|
|
EMIL FILLA
|
|
ANTONÍN PROCHÁZKA
|
|
JAN ZRZAVÝ
|
|
SOCHAŘSTVÍ
OTTO GUTFREUND
|
|
ARCHITEKTURA
- 1910-1925
- pouze v Čechách, jinde ve světě není
- geometrické, jehlanovité, hranolové, krychlové formy
- motivy pyramidy, nebo tvary odvozené z krystalů
- na průčelích veřejných budov
- motivy kruhů a oblouků – nadsazená výzdobnost slohu
PAVEL JANÁK
|
|
JOSEF GOČÁR
|
|
JOSEF CHOCHOL
|
|