Kresba uhlem

Oproti rudce obsahuje uhel méně pojiva, proto se jeho stopa více roztírá a vytváří měkké stíny.

Přírodní uhel:

  • zanechává stopu jemnější a živější
  • je bledá, málo stálá a při práci ji lze snadno setřít hadříkem
  • vhodná pro studijní kresbu

 

Lisovaný uhel

  • stopa je sytá, stejnoměrná
  • prášek uhlu lpí pevněji na podkladu,proto lze kresbu obtížněji korigovat
  • její černá linka nezaniká ani vedle jiných výtvarných technik
  • vhodná pro dětskou spontánní kresbu a kombinacemi s jinými technikami (malbou)

 

KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI

  • Uhlovou kresbu zvýrazňuje pozadí pojednané jinou kreslířskou technikou

 

FORMÁT A MATERIÁL

  • stopa uhlu nedovoluje vyjádřit detaily
  • je potřeba větších formátů -u mladších dětí do A2, na středních školách do A1 a větší
  • vhodný podklad je drsnější strana balicího papíru

 

METODIKA

  • osvojení si kresby uhlem je náročné
  • aby se dítě naučilo zacházet s materiálem, je dobré ho zpočátku kombinovat s výtvarnými technikami
  • stínované kresby činí žákům obtíže- nebránit roztírání obrysových linií
  • žáci rychle chápu další postup (na tmavších místech šrafurou zesilují stín, světla vytírají hadříkem, nebo plastickou gumou)
  • postupem se snaží měnit přítlak, hustotu vrstvených a křížených linií a vyvarovat se příliš ztmavení světlých ploch

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – KRESBA UHLEM

CO UMÍ UHEL

  • Námět: události na obloze, na hladině, výtvarné etudy
  • Výtvarný problém: hra se stopou uhlu-záznam gesta
  • Pojetí úkolu: práce špičkou nebo plochou uhlu,roztírání linky, dotýkání, křížení a vrstvení stop, volba výřezů, spojení výřezu s baevnou plochou či písmem

 

LINIE A PLOCHA

  • Námět: vlastní volba žáka, či učitele
  • Výtvarný problém: kontrast linie a naznačeného objemu
  • Pojetí úkolu: vedení linky a její záměrné roztírání

 

KOMBINACE S JINÝMI PROSTŘEDKY

  • Námět: jízda na zvířátku, stíny lesa, kamenná zeď
  • Výtvarný problém: hledání různých výrazových prostředků, měkký modelace ploch nebo objemů
  • Pojetí úkolu: spojení kresby s uhlem s doplňujícím tónováním tužkou, rudkou

 

DEKORATIVNÍ ŘEŠENÍ PLOCHY

  • Námět: přezvětšený přepis těla hmyzu, jeho detailů- vosa, křídla vážky, tělo kukly
  • Výtvarný problém: kontrast prázdných a šrafovaných ploch
  • Pojetí úkolu: zvětšená kresba detailů, pozorování pod lupou

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s.37-39. ISBN 80-902267-1-X.

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *