Oproti rudce obsahuje uhel méně pojiva, proto se jeho stopa více roztírá a vytváří měkké stíny.
Přírodní uhel:
- zanechává stopu jemnější a živější
- je bledá, málo stálá a při práci ji lze snadno setřít hadříkem
- vhodná pro studijní kresbu
Lisovaný uhel
- stopa je sytá, stejnoměrná
- prášek uhlu lpí pevněji na podkladu,proto lze kresbu obtížněji korigovat
- její černá linka nezaniká ani vedle jiných výtvarných technik
- vhodná pro dětskou spontánní kresbu a kombinacemi s jinými technikami (malbou)
KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI
- Uhlovou kresbu zvýrazňuje pozadí pojednané jinou kreslířskou technikou
FORMÁT A MATERIÁL
- stopa uhlu nedovoluje vyjádřit detaily
- je potřeba větších formátů -u mladších dětí do A2, na středních školách do A1 a větší
- vhodný podklad je drsnější strana balicího papíru
METODIKA
- osvojení si kresby uhlem je náročné
- aby se dítě naučilo zacházet s materiálem, je dobré ho zpočátku kombinovat s výtvarnými technikami
- stínované kresby činí žákům obtíže- nebránit roztírání obrysových linií
- žáci rychle chápu další postup (na tmavších místech šrafurou zesilují stín, světla vytírají hadříkem, nebo plastickou gumou)
- postupem se snaží měnit přítlak, hustotu vrstvených a křížených linií a vyvarovat se příliš ztmavení světlých ploch
VÝTVARNÉ NÁMĚTY – KRESBA UHLEM
CO UMÍ UHEL
- Námět: události na obloze, na hladině, výtvarné etudy
- Výtvarný problém: hra se stopou uhlu-záznam gesta
- Pojetí úkolu: práce špičkou nebo plochou uhlu,roztírání linky, dotýkání, křížení a vrstvení stop, volba výřezů, spojení výřezu s baevnou plochou či písmem
LINIE A PLOCHA
- Námět: vlastní volba žáka, či učitele
- Výtvarný problém: kontrast linie a naznačeného objemu
- Pojetí úkolu: vedení linky a její záměrné roztírání
KOMBINACE S JINÝMI PROSTŘEDKY
- Námět: jízda na zvířátku, stíny lesa, kamenná zeď
- Výtvarný problém: hledání různých výrazových prostředků, měkký modelace ploch nebo objemů
- Pojetí úkolu: spojení kresby s uhlem s doplňujícím tónováním tužkou, rudkou
DEKORATIVNÍ ŘEŠENÍ PLOCHY
- Námět: přezvětšený přepis těla hmyzu, jeho detailů- vosa, křídla vážky, tělo kukly
- Výtvarný problém: kontrast prázdných a šrafovaných ploch
- Pojetí úkolu: zvětšená kresba detailů, pozorování pod lupou
Použitá literatura:
ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s.37-39. ISBN 80-902267-1-X.