- Výtvarný cíl: ozvláštnění přírody její přírodní barevnou škálou
- Výtvarná technika (postup): land-art
- Pomůcky: papíry, tužky, barevné listí, hrábě, fotoaparát, svinovací metr, ukázky z tvorby Ivana Kafky a dalších významných land-artistů
Motivace a hra
- Nejprve děti obeznámíme s úkolem, kdy budeme společně vytvářet land art, neboli zemní umění.
- V bodech jim přiblížíme tento směr uskutečňující se výhradně v přírodě, který ke své tvorbě využívá buď přírodní materiály jako hlínu, písek, kameny, šišky, slámu, suché větvičky, listí aj., anebo přináší do přírody jiné prvky např. lana, stuhy i látky.
- Ukážeme si monumentální umělecká díla vytvořená umělci, kteří přetvořili krajinu a zanechali v ní tak trvalé stopy.
- Inspirací pro nás bude především Ivan Kafka s dílem: Lesní koberec pro náhodného houbaře.
- Hovoříme s dětmi, co vše potřeboval k vytvoření takových koberců, a pokoušíme se odhadnout, jaký strom zanechává na podzim daný barevný odstín listů.
Realizace výtvarné činnosti
- V místě bydliště si žáci měli nasbírat barevné podzimní listí.
- Čím více barev kolem sebe objevili, tím bude náš koberec pestrobarevný a zajímavější.
- Společně listy roztřídíme podle jejich barevné škály a přiřazujeme je k danému druhu stromu.
- Na chvíli se i my staneme land-artisté a zkusíme vytvořit tvarově, barevně, svým dekorem zajímavý koberec.
- Nejprve však ve skupinách navrhneme vzhled koberce.
- Formou hlasování zvolíme vítězný návrh a pustíme se do práce v přírodě.
- Protože by nám vítr naše dílo časem zničil, tak si ho vyfotíme, aby navždy zůstal nejen v našich vzpomínkách, ale stal se i trvalým důkazem naší tvorby
Závěr
- Celý průběh akce dokumentujeme.
- Po dokončení koberec změříme a porovnáme ho s rozměry koberce Ivana Kafky (1500 * 1 500 cm).
- Následuje beseda o naší vzniklé instalaci v porovnání s Ivanem Kafkou.
- Hledáme odpovědi na otázky:
- „Jak velké úsilí by nás stálo vytvořit tak velký koberec jako Ivanu Kafkovi?
- Kolik bychom na to potřebovali materiálu? Času?“
- Neopomeneme se žáků zeptat na setkání s překážkami v průběhu práce a na schopnost se společně dohodnout.