- Výtvarný cíl: uplatnění kontrastních, materiálových, barevných struktur a míry náhody
- Výtvarná technika (postup): fotografování, akumulace, objekt-pasti
- Pomůcky: igelitové, papírové pytlíky, alobal, fólie, textil, provázek, víčka, čtvrtky A4, papíry, pera, lepidlo Herkules, fotoaparáty, černé čtvrtky A0, ukázky nových realistů
Motivace a hra
- Mohou po světě cestovat i odpadky? Pokud ano, jaké a kam?
- Následuje igelitový kvíz, kdy do igelitových, papírových pytlíků, tašek, alobalů a fólií vložíme text.
- Dvojice vždy ohmatá materiál, vyjme otázku a její odpověď zaznamená s číslem na svůj papír.
- Po uplynutí doby, předá tašku další skupině sedící v kruhu po pravici.
- Otázky obsahují témata o výrobě plastů, recyklaci, opakovaném používání, odhadech o spotřebě sáčků na 1 člověka za rok a místa, kde končí většina plastů, pokud se nerecyklují.
- Po skončení zazní všechny možné návrhy odpovědí se sdělením i těch správných.
- Přinesené odpadky roztřídíme a sdělíme si, do jakého kontejneru by patřily.
- Zamyslíme se, jak velká by byla hromada odpadků v této třídě z celé školy, vesnice za jeden den, týden i měsíc.
Realizace výtvarné činnosti
- Zkoumáme hmatem i přes hledáček fotoaparátu kvalitu a krásu jednotlivých odpadových materiálů.
- Experimentujeme se světlem, stínem, tvarem, barvou odpadů i kompozicí
- Zasvětíme žáky do půvabu detailů, kdy není vždy hlavní zachytit celek.
- Pozadí zvolíme černé. Každý by měl vytvořit jednu originální fotografii.
- Možnost, jak upotřebit odpadky, aniž bychom je vyhodili do kontejneru, je jít po stopách nových realistů a vytvořit z nich umělecké dílo.
- Realisté využívali především náhody; přáli si, abychom se zamysleli a změnili názor i na smetí.
- Spojíme akumulace (=hromadění) Armana tím, že využijeme odpadky, které vsypeme na papír a objektů-pastí Spoerriho, kdy tyto objekty takto přilepíme k papíru a poté zavěsíme na stěnu.
- Vše bude záležet pouze na náhodě.
- Odpadky se mohou různě překrývat a dotýkat.
Závěr
- Co dělat, abychom v budoucnu nespotřebovali tolik odpadků?
- Jak by se jinak daly využít igelitové tašky (v umění, designu)?
- V čem jste spatřovali největší rozdíl, když jste pozorovali kompozici zrakem a poté v hledáčku fotoaparátu?
- Chtěli byste tvořit v duchu nových realistů?
- Nafocená díla dle času promítneme na interaktivní tabuli.